Het Employee Assistance Program van WPO: ontzorging voor alle zorgen

Mentale problemen, financiële kopzorgen, relationele issues,… 
Onweerswolken in het privéleven van je medewerkers sijpelen onvermijdelijk door naar hun prestaties op de werkvloer. Mensura werkt samen met Workplace Options (WPO) om daarvoor de juiste ondersteuning te voorzien. Met het Employee Assistance Program (EAP) van WPO kan je als werkgever medewerkers een brede waaier aan welzijnsoplossingen bieden: psychologische en mindfulness-coaching, juridische en financiële ondersteuning, en nog veel meer. De dienstverlening is 100% vertrouwelijk.

De voorbije jaren bouwde Mensura aan een uitgebreid ecosysteem van partners, om zo aan
nog meer klantbehoeften te kunnen beantwoorden. In 2017 kwam WPO erbij, zodat Mensura een EAP kon beginnen aanbieden. “Hun EAP is een zeer complementaire dienstverlening”, vertelt Marie Lamoral, preventieadviseur psychosociale aspecten bij Mensura. “Dankzij WPO kunnen we een dienstverlening aanbieden die breder gaat dan enkel welzijn op het werk.
Met het EAP-aanbod zorgen we voor een 360°-ondersteuning, zowel op de werkvloer als daarbuiten. Preventie blijft essentieel, maar we vinden het belangrijk dat we onze klanten ook kunnen helpen als het probleem zich daadwerkelijk stelt.”

 

Warme dekentjes

De meeste mensen die gebruikmaken van het EAP willen beter leren omgaan met stress,
zowel thuis als op de werkvloer, maar ook met bijvoorbeeld conflicten op kantoor of familiale problemen. Door een EAP aan te bieden als werkgever, creëer je dus een klimaat van psychologische veiligheid, waarin mensen durven aan te geven dat ze nood hebben aan een gesprek. Je toont aan dat je begaan bent met hun welzijn, waardoor ze zich meer betrokken voelen bij de organisatie en langer aan boord blijven.

“Vergelijk het met een trans-Atlantische vlucht waar de verwarming uitvalt”, illustreert Anna Smets, Director Business Solutions bij WPO. “Jij deelt dekentjes uit tegen de kou. Sommige passagiers duffelen zich meteen in, anderen leggen het opzij voor later, en een derde groep zegt dat ze het niet nodig hebben. Maar al die mensen zijn sowieso dankbaar dat je hulp aanbiedt.”

Het EAP van WPO draait om een holistische benadering die verdergaat dan psychologische hulp alleen. Je werknemers (én hun gezinsleden) kunnen er terecht met eender welke vraag, waar en wanneer ze willen – ook buiten de kantooruren.

“Waar je medewerkers ook mee worstelen, ze kunnen bij ons meteen een psycholoog spreken”, vervolgt Anna. “We bieden een totaalondersteuning voor een veelheid aan bezorgdheden in een veilige omgeving. Wat je medewerkers ons vertellen, delen we niet met jou als werkgever.
Wél heb je als werkgever toegang tot een rapportage-dashboard met geaggregeerde en geanonimiseerde data. Zo weet je wat er leeft in jouw organisatie en kan je, waar nodig, bepaalde situaties bijsturen met gepaste initiatieven.”

Mindfulness en money

Binnen het EAP oogst het mindfulness-traject AWARE bijzonder veel succes. Het gaat hier over een telefonisch coachingtraject van zes weken. Medewerkers leren er technieken om mindfulness in te bouwen in hun dagelijkse leven – bijvoorbeeld omdat ze meer focust willen zijn, of omdat ze beter met stress willen leren omgaan. Na een eerste intakegesprek krijgt de medewerker een persoonlijke coach toegewezen, met wie wekelijkse check-ins plaatsvinden. Anna: “Alle oefeningen zijn zeer concreet en verre van fluffy, en dus toegankelijk voor een brede medewerkerspopulatie.”

Een andere succesvolle en laagdrempelige component van het EAP is de feature financieel welzijn. Die ondersteunt medewerkers bij allerlei eenvoudige en meer complexe financiële vraagstukken. Budgetbeheer is een veelvoorkomend thema, net als financiële vragen n.a.v. (bijvoorbeeld) een scheiding. De EAP-professional kan hen, waar nodig, doorverwijzen naar een financieel adviseur.

“Ook praktische problemen nemen medewerkers altijd mee naar kantoor”, zegt Marie. “Opvang vinden voor de kinderen, ouders die zorg nodig hebben,… Dit zorgt voor stress bij de medewerker die ook voelbaar is op de werkvloer. Het EAP kan hier ook leidinggevenden ontzorgen: zij willen hun collega oprecht helpen, maar weten vaak niet hoe. Een doorverwijzing naar een professional is een win-win voor iedereen.”

 

Gedeelde verantwoordelijkheid

De feedback op het EAP is enorm positief. Vele gebruikers geven na afloop in een anonieme bevraging aan dat ze zich oprecht beter voelen. Ook krijgt WPO veel lovende woorden van werkgevers, die blij zijn dat ze met het EAP welzijn écht op de kaart kunnen zetten in hun bedrijf. Toch is er nog werk aan de winkel, merkt Anna.

“We vinden het perfect normaal dat we regelmatig naar de fitness gaan om lichamelijk fit te blijven”, stelt ze vast. “Die regelmaat is ook waardevol voor je hoofd. Af en toe een gesprek inplannen met een psycholoog is goed voor je mentale fitheid, maar dit is veel minder genormaliseerd. Een EAP kan daar een belangrijke rol in spelen, want welzijn is een gedeelde verantwoordelijkheid.”

Graag meer weten over het Employee Assistance Program?

Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op via het onderstaande formulier.

Vink hieronder aan dat je geen robot bent. Zo weten wij dat jouw bericht geen spam is.