Facelift voor bedrijfsbezoek en beleidsadvies: wat mag u verwachten?

Sinds begin dit jaar regelt een nieuw KB hoe bedrijfsbezoeken moeten verlopen en wat eruit voortvloeit. Een aantal zaken die voor interpretatie vatbaar waren, worden nu glashelder. Wouter Swevers, verantwoordelijke bedrijfsbezoeken bij Mensura, laat zijn licht schijnen over de aanpassingen en wat de voordelen zijn voor u als werkgever.

Wat is het belang van een bedrijfsbezoek?

Wouter Swevers: “Het hoofddoel van het bedrijfsbezoek is het preventiebeleid helpen structureren bij organisaties van kleinere omvang. Het maakt inzichtelijk wat de specifieke gevaren en risico’s zijn en helpt richting geven door prioritaire acties te definiëren.

Voor de werkgever is het een herinnering aan of opfrissing van alle taken en verplichtingen op het vlak van welzijn. Tegelijk kan de bedrijfsbezoeker je wijzen op zaken waar je als werkgever niet altijd bewust van bent. De outcome van zo’n bezoek zijn concrete handvaten om zijn preventiebeleid te structureren.

Tegelijk is het een belangrijk contactmoment met de externe dienst. Er kunnen vragen gesteld worden en eventueel bekeken worden op welke punten ondersteuning van de externe dienst gewenst is.”
 

Waarom is het KB gewijzigd?

Wouter Swevers: “Vóór het nieuwe KB in werking trad, zaten FOD WASO en de externe diensten niet altijd op dezelfde lijn wat betreft de invulling van het bedrijfsbezoek en het resultaat ervan, het beleidsadvies. Nu is dat eenduidig geformuleerd.

De wijzigingen situeren zich op niveau van het type bedrijfsbezoeken (het verkennend bedrijfsbezoek, het periodiek bedrijfsbezoek en het bezoek aan de uitbatingszetel), voorafgaandelijke informatie en de inhoud van het beleidsadvies.

Binnen de twee maand na aansluiting moet een nieuwe klant de nodige info aangereikt krijgen om werk te maken van welzijn op de werkvloer. Na het eerste bezoek – het verkennende bedrijfsbezoek – krijg je als werkgever vijf prioritaire werkpunten geformuleerd. Die vormen de kern van het beleidsadvies, wat voor klanten van Mensura altijd raadpleegbaar is binnen MyMensura, onze digitale klantenomgeving. Daar kunnen ze ook een overzicht van alle uitgevoerde activiteiten.”
 

Wat zal de merkbare impact zijn?

Wouter Swevers: “Dat hangt af van de categorie van bedrijf waar je toe behoort. Bedrijven uit categorie A/B/C+ zullen merken dat hun risicoanalyse veel belangrijker wordt. Het vormt de basis voor het gezondheidstoezicht voor de werknemers. Voor bedrijven uit categorie C-/D komt er meer focus en structuur. Na een bedrijfsbezoek komt er veel informatie op je af als werkgever. Het bedrijfsbezoek nieuwe stijl helpt je door de bomen het bos te zien.

Je krijgt een duidelijk zicht op wat de gevaren en de risico’s zijn binnen je onderneming en in welke mate daar al voldoende actie voor is ondernomen. De vijf prioriteiten geven aan waar je het eerst mee aan de slag moet om in een betere werkomgeving te voorzien. Ze vormen met andere woorden de basis voor het preventiebeleid van de komende jaren. Op basis van de bepaalde gevaren en risico’s is het ook mogelijk om correct het medisch toezicht te organiseren.

Tegelijk weet je wat er moet gebeuren om helemaal conform de welzijnswetgeving te werken, zodat je bij een mogelijk incident kunt aantonen dat het nodige gebeurd is.

Ook niet onbelangrijk: de omschakeling gebeurt niet van vandaag op morgen, maar zal in de komende jaren op een natuurlijke manier evolueren.”
 

Wat mag ik verwachten van mijn externe dienst?

Wouter Swevers: “Die is in de eerste plaats de partner die je kunt contacteren tussen twee bezoeken in, als je met vragen zit. We zijn ook goed geplaatst om bij te springen in de aanpak van de vijf prioriteiten: we kunnen helpen om risicoanalyses op te stellen, specifieke metingen te doen, in psychosociale bijstand voor zien, adviezen formuleren…”

Hoe bereid ik me voor op een bedrijfsbezoek?

Wouter Swevers: “Mijn belangrijkste tip is: neem de tijd voor het bedrijfsbezoek, en doe het met volle aandacht. Het is zo fundamenteel voor het preventiebeleid, dat het niet met één oog op de klok mag gebeuren. Ook belangrijk: als werkgever ben je verantwoordelijk voor het preventiebeleid – ook als er een interne preventieadviseur is – dus ben je zelf best ook aanwezig bij de rondgang. Daarnaast kan een goede voorbereiding niet zonder papierwerk: zorg ervoor dat de lijst met werknemers, het overzicht van de locaties, de bewijzen van keuringen en controles enzovoort klaar liggen. Dan verloopt het bezoek efficiënt en vlot.”