Würth Belux

M-pact: meer welzijn en minder verzuim bij Würth Belux

Bij Würth Belux, producent van montage- en bevestigingsmaterialen, doken vaak dezelfde problemen op de werkvloer op: psychosociale issues, ergonomische kwesties,… Voor een concreet actieplan was er een objectieve vaststelling en analyse van die pijnpunten nodig. In samenwerking met externe dienst Mensura werd een Health & Safety Journey opgestart, om de nodige positieve verandering gericht te onderbouwen én door te voeren.

In onze reeks M-pact peilen we naar de positieve impact van een project bij alle betrokkenen: van leidinggevenden over projectleiders tot mensen op de werkvloer. Samen zitten we rond de tafel om de samenwerking en het resultaat ervan te bespreken.

Uitdaging: pijnpunten opsporen

Wanneer medewerkers bij Würth Belux worstelen met een probleem, dan kunnen ze hulp zoeken via het Employee Assistance Program (EAP), de interne vertrouwenspersonen, de preventieadviseur psychosociale aspecten (PAPSY) van Mensura, of bij EHS Manager Lia Lopez. Als interne preventieadviseur en vertrouwenspersoon biedt ze regelmatig een luisterend oor voor allerlei zorgen.

“Ik zie en hoor verschillende collega’s,” vertelt Lia. “Mijn ‘voelsprieten’ hadden al een tijdje bepaalde terugkerende thema’s opgepikt, die ik elke maand rapporteerde aan de CEO tijdens de welzijnsmeeting, alsook bij onze HR-manager – vooral psychosociale en ergonomische topics.

We waren op zoek naar een manier om die pijnpunten concreet op te sporen op werkgevers- en werknemersniveau, zodat we daar een gericht actieplan aan zouden kunnen koppelen." Lia Lopez EHS Manager Würth

Hugo Vanderputten, preventieadviseur bij Mensura, begeleidt Würth Belux al tien jaar. Daarbij bewaakt hij de samenwerking tussen Würth Belux en Mensura als externe dienst, in tandem met Service Delivery Coördinator Sonja Smets. Vanuit die expertise stelde hij een traject op maat voor.
 

Traject: Health & Safety Journey

De Health & Safety Journey is de reis die Würth samen met Mensura aflegt om een duurzame impact te realiseren op verzuim en welzijn binnen de organisatie. Het programma wordt onderbouwd door een drieledige aanpak.

“Het is allereerst een multidisciplinair traject,” legt Hugo uit. “Mensura-experts uit verschillende domeinen zitten samen rond de tafel om de risico’s en actiepunten van de klant te identificeren. De Journey is dus echt gedreven door mensen: een netwerk van meer dan 700 experten met mij als centraal toegangspunt voor de klant. Daarbij worden we ook ondersteund door technologie. We verzamelen data uit vragenlijsten, verslagen, bedrijfsbezoeken etc. en gebruiken machine learning en AI om daaruit waardevolle adviezen te distilleren. Alle acties volgen we op in overzichtelijke digitale klantenportalen voor werknemers en werkgevers.”

 

Survey en Check

Na een interdisciplinair overleg in mei 2024 planden Lia en Hugo de volgende stap: de toepassing van de twee Health & Safety-tools. In de zomer kregen alle werknemers een vrijwillige Health & Safety Survey, een digitale vragenlijst die peilde naar hun gezondheid, veiligheidsgevoel, werkomstandigheden, enzovoort. 58% vulde de enquête in. Op werkgeversniveau werd de Health & Safety Check ingeroosterd. Daarbij doken Lia en Hugo in de administratieve kant van het welzijnsbeleid: waren alle documenten en procedures in orde?

Nadien bestudeerden ze de resultaten uit de twee tools op overzichtelijke dashboards. “Je moet die altijd complementair bekijken,” zegt Hugo. “Zelfs met glasheldere procedures voor (bijvoorbeeld) psychosociale ondersteuning kunnen je medewerkers op de werkvloer tegen mentale problemen aanlopen.”

Mensura-experts uit verschillende domeinen zitten samen rond de tafel om de risico’s en actiepunten van de klant te identificeren. De Journey is dus echt gedreven door mensen." Hugo Vandeputten preventieadviseur Mensura

Twee pijnpunten

Uit de Survey en de Check kwamen twee pijnpunten naar boven: psychosociale aspecten (o.a. veerkracht en werkdruk) en ergonomie – een bevestiging van Lia’s vermoedens. Samen met Hugo lijstte ze alle resultaten en aandachtspunten op en legde ze het pakket in september 2024 voor aan de directie, met de uitdrukkelijke vraag om actie.

“Als intern preventieadviseur geef ik neutraal advies, maar concrete maatregelen moeten uit het hogere management komen,” verklaart Lia. “Alleen zo worden ze namelijk écht gedragen. Als het daar niet start, hoe kunnen we dan verwachten dat de hele organisatie in beweging komt?”

Resultaat: een pad richting positieve verandering

De directie nam haar verantwoordelijkheid en formuleerde enkele concrete actiepunten. Deze werden opgenomen in het jaaractieplan van 2025: een risicoanalyse ergonomie in het voorjaar en een vervroegde update van hun risicoanalyse psychosociale aspecten in het najaar – beide gefaciliteerd door Mensura. Zo zal Würth Belux tastbare prioriteiten kunnen definiëren om doelgerichte vervolgstappen uit te stippelen.

Of het nu gaat om psychosociale ondersteuning of ergonomie: deze investeringen betalen zich dubbel en dik terug, met minder verzuim en een sterkere organisatie als gevolg." Lia Lopez EHS Manager Würth

De output van de Health & Safety-tools speelde ook een sleutelrol in het duurzaamheidstraject. Die inzichten vormden namelijk mee de basis van het duurzame actieplan dat het bedrijf in januari 2025 presenteerde bij ondernemingsnetwerk Voka. Na de uitvoering van al deze initiatieven in 2025 zal Würth Belux de resultaten in 2026 opnieuw voorleggen aan Voka, om zo het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) te behalen.

De richting is dus alvast bepaald, en Lia blikt optimistisch vooruit. “Dankzij onze aanpak hebben we een opening gecreëerd in de organisatie om positieve stappen te zetten. Natuurlijk kost preventie geld, maar het werpt zijn vruchten af. Of het nu gaat om psychosociale ondersteuning of ergonomie: deze investeringen betalen zich dubbel en dik terug, met minder verzuim en een sterkere organisatie als gevolg.”

Hoe Mensura je kan helpen

Heb je vragen rond de Health & Safety Journey? Contacteer ons via onderstaand formulier en we helpen je graag verder.

Vink hieronder aan dat je geen robot bent. Zo weten wij dat jouw bericht geen spam is.