LolaLiza
- Home
- Wat onze klanten vertellen
- LolaLiza
Modeketen LolaLiza groeit veilig met dynamisch preventiebeleid
De Belgische moderetailer LolaLiza opende de afgelopen jaren tientallen nieuwe winkels. Om het welzijn en de veiligheid van de medewerkers te verzekeren, bouwde de onderneming samen met Mensura een preventiebeleid uit dat meegroeit met de organisatie. Alles start met een praktische checklist die de medewerkers zelf kunnen invullen.
Uitdaging
- Snel de basis leggen van een dynamisch preventiebeleid in de 87 Belgische LolaLiza-winkels.
Oplossing
- De winkelmedewerkers detecteren zelf de risico’s aan de hand van een op maat ontwikkelde checklist. De interne preventieadviseur analyseert de resultaten van de checklist en vult die aan met bijkomende winkelbezoeken.
Voordelen
- Met behulp van deze korte, jaarlijkse check stuurt LolaLiza haar preventiebeleid snel en dynamisch bij. Zo kan het bedrijf veilig blijven groeien.
- Door de lijst zelf in te vullen, staan medewerkers extra stil bij de mogelijke gevaren.
Het partnerschap met Mensura gaat veel verder dan wat de wet voorschrijft. Ik kan op elk moment bij mijn externe collega-preventieadviseur terecht voor vragen en advies."Leslie Renous Interne preventieadviseur - LolaLiza
Het Belgische familiebedrijf LolaLiza telde in 2001 bij de start 7 winkels. 15 jaar later heeft de retailer van dames- en kindermode een netwerk van 100 winkels in 4 landen. Door die fikse groei had het bedrijf ook dringend nood aan een uitgebreid preventiebeleid. Voor die complexe opdracht deed het een beroep op de expertise van Mensura.
Gebruikmaken van aanwezige expertise
“Vooral de voorafgaande risicoanalyse beloofde een moeilijke oefening te worden”, zegt Leslie Renous, interne preventieadviseur bij LolaLiza. “De wet verplicht ons om die uit te voeren in elk van onze 87 Belgische winkels, die elk een andere indeling, ligging en dus ook specifieke risico’s hebben. Bovendien hadden we de analyseresultaten snel nodig. Zo konden we alvast de grootste risico’s inperken.”
De oplossing kwam van Pascal Meyns, externe preventieadviseur van Mensura. “Hij stelde voor om de medewerkers zelf een risicoanalyse te laten uitvoeren aan de hand van een checklist. Dat gaat natuurlijk sneller dan overal een preventieadviseur langs te sturen.”
Om het gebrek aan expertise van de medewerkers op te vangen, gelden wel strenge voorwaarden: de checklist moet bijvoorbeeld zo eenvoudig mogelijk in gebruik zijn. Er mag geen gespecialiseerd taalgebruik aan te pas komen, er mogen geen speciale metingen uitgevoerd worden enzovoort. Er was, met andere woorden, een op maat gemaakte tool nodig.
Testen en bijsturen
Leslie en Pascal baseerden zich daarvoor op de preventie- en welzijnswetgeving. Ze noteerden alle relevante risicotaken en verwerkten alle toepasselijke wetgevende artikels. “Door de uitgebreide wetskennis bij Mensura kwamen we zo snel tot een eerste draft”, aldus Leslie.
Die gingen ze uittesten in verschillende LolaLiza-winkels in Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Op basis van de feedback verduidelijkten ze de structuur, schrapten ze niet relevante vragen en verduidelijkten ze andere. Dat leverde een praktisch werkmiddel op dat voortaan jaarlijks wordt ingevuld door alle districtmanagers of winkelverantwoordelijken, samen met de medewerkers.
Het bedrijf kan dankzij Mensura's aanpak blijven groeien zonder daarbij het welzijn en de veiligheid van de medewerkers uit het oog te verliezen."Leslie Renous Interne preventieadviseur - LolaLiza
Sensibiliseringstool
“Met behulp van deze frequente, maar korte check sturen we ons preventiebeleid snel en dynamisch bij”, zegt Leslie, die alle resultaten analyseert. “Zo kan het bedrijf blijven groeien zonder daarbij het welzijn en de veiligheid van de medewerkers uit het oog te verliezen.”
Tegelijk is rekening gehouden met het feit dat een checklist – hoe compleet ook – niet alle risico’s en problemen kan blootleggen. Daarom blijft Leslie voortdurend winkels bezoeken om bijkomende risico’s op te sporen. “Het partnerschap met Mensura gaat daarbij veel verder dan wat de wet voorschrijft”, zegt ze. “Ik kan op elk moment bij mijn externe collega-preventieadviseur terecht voor vragen en advies.”
De checklist is ten slotte meer dan een tool voor risicoanalyse. Het is ook een belangrijk instrument voor duurzame gedragsverandering. “Door de lijst in te vullen, staan onze medewerkers extra stil bij alle mogelijke gevaren. Dat is belangrijk, want een retailer als de onze kent traditioneel een groot personeelsverloop. Veel jongeren starten hier hun loopbaan om daarna elders door te groeien. De checklist is een ideaal instrument om hen bewust te maken van het belang van veilig werken.”
Wat Mensura voor u kan doen
Heeft uw organisatie nood aan een preventiepartner die met u meedenkt? Bij Mensura bent u aan het juiste adres. Neem contact op met ons, wij helpen u graag verder.