Update wetgeving rond binnenluchtkwaliteit: is jouw publieke gesloten ruimte in orde?

Een goede luchtkwaliteit is essentieel voor de gezondheid van mensen. Niet alleen van jouw werknemers maar ook van iedereen die in een publieke gesloten ruimte komt van jouw organisatie. In mei 2024 werden er enkele belangrijke wettelijke updates doorgevoerd om de binnenluchtkwaliteit in publieke gesloten ruimtes te verbeteren. Wat dat precies inhoudt en wat dat betekent voor jouw organisatie lees je hieronder.

Achtergrond van de nieuwe wetgeving

Op 18 mei 2024 is een wet aangenomen met diverse bepalingen rond gezondheid en financiën, met als doel de binnenluchtkwaliteit in publieke gesloten ruimtes te verbeteren. Deze wet is een aanvulling op de eerdere wet van 6 november 2022 en introduceert enkele belangrijke vereisten waaraan publieke gesloten ruimtes moeten voldoen vanaf 1 januari 2027.

Wat is een publieke gesloten ruimte?

Een gesloten plaats die voor het publiek toegankelijk is, meer bepaald lokalen die door deuren of muren gesloten zijn, voorzien zijn van een plafond of een vloer en die niet beperkt zijn tot de familiale of louter professionele sfeer.

Vb. Een vergaderruimte valt niet onder deze bepaling. Een werkomgeving waar ook niet-werknemers toegang tot hebben valt hier wel onder, vb. onthaalruimte, sanitair, ...

Er volgt binnenkort nog een verder KB dat preciezer zal vaststellen welke publieke gesloten ruimtes onderworpen zullen zijn aan de nieuwe wettelijke verplichtingen.
 

Wat verandert er?

Vanaf 1 januari 2027 moeten publieke gesloten ruimtes verplicht voldoen aan drie kernpunten. De drie verplichtingen van de vernieuwde wetgeving zijn:

  1. Gebruik van luchtkwaliteitsmeters: Bedrijven moeten luchtkwaliteitsmeters installeren om de luchtkwaliteit continu te monitoren, en het publiek hierover informeren.
  2. Uitwerken van een risicoanalyse: Er moet een gedetailleerde risicoanalyse beschikbaar zijn, die mogelijke bronnen van vervuiling identificeert en de luchtkwaliteit beoordeelt.
  3. Actieplan: Indien de risicoanalyse problemen aan het licht brengt, moet er een actieplan worden opgesteld om deze problemen aan te pakken.

Er zal ook een certificering- en labellingsysteem komen om transparantie naar het publiek te garanderen. De specifieke vereisten van luchtkwaliteitsmeters en de informatie op te nemen in de risicoanalyse en het actieplan, kan je lezen in het Koninklijk Besluit van 12 mei 2024. De FOD Volksgezondheid zal ook praktische gidsen voorzien rond de implementatie van deze aspecten.

Lees hier al de gids rond de keuze, installatie, het gebruik en onderhoud van luchtkwaliteitsmeters.

Wanneer verandert het?

Deze verplichtingen treden gefaseerd in werking vanaf 1 januari 2027 en moeten uiterlijk op 31 december 2037 volledig zijn geïmplementeerd.

Er is echter een mogelijkheid om al vanaf 1 oktober 2024 hier vrijwillig mee te starten.
 

Moet ik nu al iets doen?

Nee, de verplichting is er pas vanaf 1 januari 2027 en wat precies allemaal valt onder ‘publieke gesloten ruimtes’ wordt later nog verder gedefinieerd. Wel kan je proactief investeren in de binnenluchtkwaliteit van je ruimtes door bijvoorbeeld een CO2-melder te installeren.

Conclusie

Het is duidelijk dat de nieuwe wetgeving rond binnenluchtkwaliteit een significante impact zal hebben op bedrijven die werken in publieke gesloten ruimtes. Door nu al stappen te zetten naar compliance, kan je bedrijf niet alleen voldoen aan toekomstige wettelijke eisen, maar ook een gezonde en productieve werkomgeving waarborgen.

Bron: FOD Volksgezondheid, Belgisch Staatsblad


Heeft jouw bedrijf hulp nodig bij het optimaliseren van de binnenluchtkwaliteit? We helpen je graag!

Laat in onderstaand formulier je gegevens achter en we bekijken samen het beste plan van aanpak.

Vink hieronder aan dat je geen robot bent. Zo weten wij dat jouw bericht geen spam is.