Noodnummer 112, van levensbelang

Het ene noodgeval is het andere niet. Voor een brand, verkeersongeval of medisch probleem, staan verschillende hulpdiensten in. Die hebben elk hun noodcentrales: via 112 bereik je de brandweer of een ambulance, via 101 de politieKiest iemand het verkeerde nummer, dan gaat kostbare – soms levensbelangrijke – tijd verloren met het doorschakelen naar de juiste noodcentrale. Dankzij het keuzemenu bij 112 is dat gelukkig niet langer een struikelblok.

Eén nummer onthouden

In een noodsituatie hoef je slechts één nummer te onthouden: 112. Dat is overigens ook het Europese noodnummer. Dus waar je ook bent in Europa, via 112 word je steeds geholpen.

Bel je 112, dan krijg je deze keuze voorgeschoteld:

  • voor ziekenwagen of brandweer: druk 1
  • voor politie: druk 2

Het menu biedt twee grote voordelen: bellers komen sneller bij de juiste dienst terecht. Daarnaast blijven meer lijnen vrij omdat operatoren minder tijd spenderen aan manueel doorschakelen.
 

Iedereen geholpen

Geen zorgen: ook als je geen keuze maakt, staat een operator je te woord. En kies je verkeerd, dan word je alsnog manueel doorverbonden met de juiste dienst. In elk geval wordt iedereen die het noodnummer 112 belt, zo snel mogelijk geholpen.

De centrale van de politie – op nummer 101 – krijgt trouwens hetzelfde keuzemenu. Ook daar word je dus sowieso verder geholpen.

Slechthorend of doof?

Wie doof of slechthorend is, of een spraakgebrek heeft kan ook de hulpdiensten bereiken. Dat gaat via de chatfunctie van de mobiele applicatie of via SMS.

  • Chat via de app 112BE
    Bij het registreren in de app, vink je aan “Ik ben doof, slechthorend of heb een spraakgebrek.” Hierdoor wordt de chatfunctie automatisch geactiveerd.
     
  • Nooddiensten via SMS
    Je vraagt via een SMS of e-mail twee specifieke nummers op. Je moet een Belgische SIM-kaart hebben om gebruik te maken van de SMS-dienst.

Lees hier alle informatie inclusief instructiefilmpjes met gebarentaal

Mobiele applicatie

De mobiele applicatie is beschikbaar voor iedereen, de chatfunctie is enkel voorbehouden voor doven, slechthorenden of personen met een spraakgebrek.

Ontdek hier alle voordelen


Let op: enkel voor dringende problemen

De noodnummers 112 en 101 zijn specifiek bestemd voor urgente situaties. Heb je een minder dringend probleem, neem dan contact op met de lokale brandweer, een arts of de lokale politie. Of bel een specifieke hulpdienst, zoals het antigifcentrum (070 245 245) of de zelfmoordlijn (1813).

Eerste hulp organiseren in je organisatie

  • Hang deze poster zichtbaar op de werkplek, zodat medewerkers snel het juiste nummer terugvinden bij noodgevallen.
  • Klanten kunnen via de standaarddocumenten op MyMensura het document “Richtlijnen bij brand” personaliseren. Hang dit uit op een zichtbare plek.
  • Ontdek op onze blog wat je als werkgever nog meer kan doen om eerste hulp te organiseren in je bedrijf.

Vink hieronder aan dat je geen robot bent. Zo weten wij dat jouw bericht geen spam is.