Hoe organiseer je EHBO in je bedrijf?

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de organisatie van eerste hulp. Gebeurt op de werkvloer een arbeidsongeval of wordt een medewerker onwel, dan moeten voldoende mensen snel hulp kunnen bieden. Hoe bereid je jouw organisatie daarop voor?

1. Bepaal welke maatregelen nodig zijn voor je bedrijf

Welke maatregelen en EHBO-kennis je bedrijf vereist, hangt af van de aard van je activiteiten. Een risicoanalyse maakt duidelijk welke hulp je moet kunnen verzekeren voor medewerkers, (onder)aannemers en anderen. Minimaal voorzie je in:

2. Stel een urgentieplan op

De procedures en middelen bundel je in een intern urgentieplan, samen met de interne of externe dienst voor preventie op het werk. De arbeidsarts staat je daarin bij en helpt bij de evaluatie van het urgentieplan.

Een medewerker die een opleiding eerste hulp volgde, kan bijvoorbeeld inschatten of een wonde intern verzorgd kan worden. Zo vermijd je dat medewerkers nodeloos tijd in een wachtkamer spenderen.

  • Is je organisatie actief in de industrie? Dan ben je wettelijk verplicht om vanaf 20 medewerkers een opgeleide hulpverlener te voorzien. Voor niet-industriële organisaties volstaat een hulpverlener vanaf 50 medewerkers.
  • In bedrijven met minder dan 20 medewerkers moet altijd een aangeduide medewerker met kennis van eerste hulp aanwezig zijn.

3. Organiseer de aanwezigheid van een hulpverlener of aangeduide medewerker

Een werknemer die een EHBO-opleiding heeft afgerond, kan bijvoorbeeld zelf beoordelen of een verwonding intern behandeld kan worden. Hiermee wordt voorkomen dat medewerkers onnodig in een wachtkamer zitten.

  • Is je organisatie actief in deze sector? In dit geval ben je wettelijk verplicht om per 20 werknemers een gediplomeerde EHBO'er in te zetten. Voor niet-industriële organisaties is er per 50 of meer werknemers een EHBO'er vereist.
  • In bedrijven met minder dan 20 werknemers moet de aanwezigheid van een aangeduide medewerker met EHBO-kennis gewaarborgd zijn.

4. Zorg voor opgeleide hulpverleners op de werkvloer

Een EHBO-hulpverlener moet één basisopleiding volgen, en elk jaar daarna een bijscholingscursus. Dat kan tweejaarlijks, als je aantoont dat hij of zij voldoende kennis en vaardigheden heeft. Voor een aangewezen medewerker volstaat een initiatiecursus van vier uur.

Tijdens deze opleidingen leren hulpverleners verwondingen inschatten en de eerste zorgen toedienen. De risicoanalyse wijst uit welke vaardigheden ze specifiek voor je organisatie in de vingers horen te hebben.

Bekijk alle opleidingen eerste hulp.

Alle nuttige eerstehulptips op zak? Download de gratis app 'Eerste hulp - Rode Kruis' 

Zowel bij banale verwondingen, zoals een bloedneus of een schaafwonde, als bij ernstige ongevallen is het belangrijk om snel en correct te reageren. De app vervangt de eerstehulplessen niet, maar stelt iedereen in staat om zelf de basis van eerste hulp te leren of om in geval van nood op te zoeken wat er moet gebeuren. Naast eerstehulpkennis biedt de app ook een handig overzicht van waar je het dichtsbijzijnde AED-toestel vindt.

Android
- iPhone

5. Hou een EHBO-register bij

Het wettelijk verplichte EHBO-register biedt een prima overzicht van incidenten en hun opvolging. Ideaal dus als input voor preventieprogramma’s. De gegevens komen ook goed van pas voor verzekeringskwesties als een - op het eerste zicht onschuldige - wonde toch ernstiger blijkt en aangegeven moet worden. Bovendien verzamel je zo tegelijk EHBO-input voor het jaarverslag.

Wat noteer je in het register?

  • de identiteit van de hulpverlener, patiënt en eventuele getuigen;
  • tijdstip, plaats en omstandigheden van het ongeval of onwel worden, met een beschrijving;
  • de aard en het tijdstip van de interventie;
  • de oorzaak en de aard van de verwonding, de verzorging en eventueel het vervolg.

Printklare EHBO-poster

Noodnummers, basisreanimatie en levensreddende tips.

Download