Hoe organiseer je EHBO in je bedrijf?
Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de organisatie van eerste hulp. Gebeurt op de werkvloer een arbeidsongeval of wordt een medewerker onwel, dan moeten voldoende mensen snel hulp kunnen bieden. Hoe bereid je jouw organisatie daarop voor?
1. Bepaal welke maatregelen nodig zijn voor je bedrijf
Welke maatregelen en EHBO-kennis je bedrijf vereist, hangt af van de aard van je activiteiten. Een risicoanalyse maakt duidelijk welke hulp je moet kunnen verzekeren voor medewerkers, (onder)aannemers en anderen. Minimaal voorzie je in:
- snelle en deskundige hulp;
- vervoer naar het verzorgingslokaal, of een arts of ziekenhuis in de buurt;
- contact met gespecialiseerde hulp, als dat moet.
2. Stel een urgentieplan op
De procedures en middelen bundel je in een intern urgentieplan, samen met de interne of externe dienst voor preventie op het werk. De arbeidsarts staat je daarin bij en helpt bij de evaluatie van het urgentieplan.
Een medewerker die een opleiding eerste hulp volgde, kan bijvoorbeeld inschatten of een wonde intern verzorgd kan worden. Zo vermijd je dat medewerkers nodeloos tijd in een wachtkamer spenderen.
- Is je organisatie actief in de industrie? Dan ben je wettelijk verplicht om vanaf 20 medewerkers een opgeleide hulpverlener te voorzien. Voor niet-industriële organisaties volstaat een hulpverlener vanaf 50 medewerkers.
- In bedrijven met minder dan 20 medewerkers moet altijd een aangeduide medewerker met kennis van eerste hulp aanwezig zijn.
3. Organiseer de aanwezigheid van een hulpverlener of aangeduide medewerker
4. Zorg voor opgeleide hulpverleners op de werkvloer
Een EHBO-hulpverlener moet één basisopleiding volgen, en elk jaar daarna een bijscholingscursus. Dat kan tweejaarlijks, als je aantoont dat hij of zij voldoende kennis en vaardigheden heeft. Voor een aangewezen medewerker volstaat een initiatiecursus van vier uur.
Tijdens deze opleidingen leren hulpverleners verwondingen inschatten en de eerste zorgen toedienen. De risicoanalyse wijst uit welke vaardigheden ze specifiek voor je organisatie in de vingers horen te hebben.
Wat met opleidingen eerste hulp in coronatijden?
Voor opleidingen eerste hulp gelden tijdens de coronapandemie enkele aanbevelingen:
- Medewerkers kunnen het theoretische luik van de basisopleiding en de bijscholing kunnen via een videoconferentie of e-learning volgen.
- Een extra module over de risico’s van COVID-19 en de bijkomende maatregelen is aangewezen.
- Stel praktijklessen zoveel mogelijk uit tot na de pandemie of beperk ze tot het strikt noodzakelijke, zowel voor de basisopleiding als de bijscholing.
- Behaalde een medewerker een getuigschrift tijdens de pandemie, dan moet die persoon tijdens de volgende bijscholing alle praktijkoefeningen herhalen.
Bekijk alle opleidingen eerste hulp.
Alle nuttige eerstehulptips op zak? Download de gratis app 'Eerste hulp - Rode Kruis'
Zowel bij banale verwondingen, zoals een bloedneus of een schaafwonde, als bij ernstige ongevallen is het belangrijk om snel en correct te reageren. De app vervangt de eerstehulplessen niet, maar stelt iedereen in staat om zelf de basis van eerste hulp te leren of om in geval van nood op te zoeken wat er moet gebeuren. Naast eerstehulpkennis biedt de app ook een handig overzicht van waar je het dichtsbijzijnde AED-toestel vindt.
- Android
- iPhone
5. Hou een EHBO-register bij
Het wettelijk verplichte EHBO-register biedt een prima overzicht van incidenten en hun opvolging. Ideaal dus als input voor preventieprogramma’s. De gegevens komen ook goed van pas voor verzekeringskwesties als een - op het eerste zicht onschuldige - wonde toch ernstiger blijkt en aangegeven moet worden. Bovendien verzamel je zo tegelijk EHBO-input voor het jaarverslag.
Wat noteer je in het register?
- de identiteit van de hulpverlener, patiënt en eventuele getuigen;
- tijdstip, plaats en omstandigheden van het ongeval of onwel worden, met een beschrijving;
- de aard en het tijdstip van de interventie;
- de oorzaak en de aard van de verwonding, de verzorging en eventueel het vervolg.
In tijden van corona is een duidelijke registratie extra belangrijk voor de contacttracing na een eventuele besmetting. Vermeld niet alleen de getuigen van het ongeval, maar ook iedereen die assisteerde bij de verzorging. Noteer ook de duurtijd van de verzorging, zodat het risico van het contact correct ingeschat kan worden.
Wat hoort thuis in de EHBO-koffer?
Voor advies kan je op jouw bedrijfsarts rekenen. Naast een aantal EHBO-klassiekers hangt de inhoud van je koffer af van je activiteiten. Dit standaardformulier is alvast een goede basis.
Andere nuttige documenten:
- Wettelijke bepalingen organisatie eerste hulp
- EHBO – vereist personeel, opleiding en taken
- EHBO-verzorgingslokaal
- Voorbeeldlijst hulpverleners
- Voorbeeld eerstehulpregister
- Indicatieve indeling eerstehulpverleners
De wetgeving rond eerstehulpverlening vind je in Boek I van de Codex Welzijn op het Werk.