Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD): wat is het en wat moet ik doen?

Sinds januari 2023 verplicht de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) bepaalde ondernemingen om jaarlijks transparant te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid en -resultaten. Milieucoördinator Matthieu Legros doet uiteen wat dat betekent voor jouw organisatie.


De CSRD-richtlijn is een uitbreiding van de bestaande Non-Financial Reporting Directive (NFRD). Het doel? Ondernemingen ondersteunen bij de overgang naar een duurzamere economie en bijdragen tot de doelstelling om tegen 2050 een klimaatneutraal continent te worden.

De CSRD-richtlijn verplicht Europese ondernemingen om hun relevante ESG-prestaties (‘Environment, Social, Governance’) in kaart te brengen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoeveel energie en water verbruikt de onderneming?
  • Biedt de organisatie een diverse werkomgeving?
  • Wat is de verhouding tussen mannen en vrouwen in het management?
  • Is er een gedragscode waaraan werknemers en leveranciers zich moeten houden?
  • ...

In een duurzaamheidsrapport definieer je welke impact de organisatie heeft op de buitenwereld (inside-out), en de impact die de buitenwereld heeft op de organisatie (outside-in). Dit wordt de dubbele materialiteit genoemd en helpt je om zowel risico’s als kansen te beoordelen.

Ook moet elke betrokken organisatie aantonen hoe ze naar de toekomst kijkt en verslag uitbrengen over de middelen die aan de acties verbonden zijn: wat zijn de ESG-doelstellingen voor 2025, 2030 of 2050 en hoe ga je die bereiken? Hoe bereid je je voor op de klimaatneutrale economie van de toekomst?

Hoe ga je aan de slag?

  1. De eerste stap is het identificeren van de thematische prioriteiten voor je organisatie door middel van een dubbele materialiteitsanalyse. Je bekijkt welke impact je organisatie op de buitenwereld heeft en vice versa. Dat doe je voor alle thema’s die als ‘materiaal’ beschouwd worden, die met andere woorden een grote impact hebben op de organisatie op vlak van financiën, duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Je doet dat bovendien voor de volledige waardeketen, dus inclusief impact van je klanten en leveranciers.
  2. Vervolgens is het belangrijk om de huidige management- en communicatiemaatregelen te vergelijken met de vereisten van de CSRD. Wat doe je al? Wat wordt verwacht? Wat ontbreekt er nog?
  3. Die informatie vormt de basis van een actieplan dat prioriteiten definieert voor je organisatie.
  4. Voor elk thema dat actie vereist, worden duidelijke doelstellingen en KPI's gedefinieerd.
  5. Tot slot moeten de KPI's opgevolgd worden.

Het duurzaamheidsrapport wordt gecontroleerd door een externe auditor en wordt ook publiekelijk raadpleegbaar zodat werknemers, leveranciers, investeerders en andere belanghebbenden geïnformeerd zijn over de duurzaamheid van en in je organisatie.

Mensura kan je bij al deze stappen begeleiden en helpt je om deze intensieve verplichtingen om te zetten in een echte meerwaarde voor je organisatie.

Voor wie?

De richtlijn geldt niet voor alle bedrijven en zal ook gefaseerd geïmplementeerd worden. Hieronder een overzicht van welke bedrijven moeten voldoen in welke fase.

Vanaf het referentiejaar 2024 (rapportage in 2025): 

  • grote Europese en niet-Europese bedrijven die voldoen aan de NFRD-drempels
  • met meer dan 500 werknemers
  • met een omzet van meer dan € 40 miljoen
  • en/of meer dan € 20 miljoen op de balans 

 

Vanaf referentiejaar 2025 (rapportering in 2026):

  • Europese bedrijven die ten minste 2 van deze criteria aanvinken;
  • meer dan 250 werknemers
  • met een omzet van € 50 miljoen
  • en/of meer dan € 25 miljoen in totale activa

 

Vanaf referentiejaar 2027 (rapportage in 2028):

  • beursgenoteerde kmo's die ten minste 2 van deze criteria aanvinken;
  • 10 werknemers
  • € 700.000 omzet
  • € 350.000 op de balans

 

Vanaf referentiejaar 2028 (rapportage in 2029):

  • niet-Europese ondernemingen
  • omzet van meer dan € 150 miljoen via een dochteronderneming of filiaal in Europa

 

De meeste bedrijven zijn zich nu al aan het voorbereiden op het rapport door de nodige informatie te verzamelen. Ook wanneer je organisatie (nog) niet aan de CSRD-richtlijn moet voldoen, is het nuttig om je duurzaamheidsacties in kaart te brengen gezien het groeiende belang van het thema voor klanten en andere stakeholders. Bovendien kan het zijn dat derde partijen (vb. leveranciers en/of klanten) wel moeten voldoen aan de CSRD-richtlijn, waardoor je hen de informatie moet aanleveren.


Hoe kan Mensura helpen?

Moet jouw organisatie aan de CSRD-richtlijn voldoen? Of ga je graag aan de slag met je duurzaamheidsdoelen? Onze milieu-experts staan je graag bij:

  • Laat een milieuscreening uitvoeren
  • Stel een duurzaamheidsteam samen en bepaal verschillende doelen in lijn met wetgeving
  • Laat je ondersteunen met duurzaamheidsrapportering
  • ...

Neem contact met ons op via onderstaand formulier.

Vink hieronder aan dat je geen robot bent. Zo weten wij dat jouw bericht geen spam is.