“Iedereen leert op een andere manier. Variatie in je opleiding brengen is dan ook cruciaal”

In de reeks ‘Connecting Thread’ delen onze trainers inspirerende leermomenten of ervaringen. Preventieadviseur en expert brandveiligheid Wim Van Den Eede leerde de leercyclus van Kolb kennen en zette zijn inzichten meteen om in de praktijk.

We kennen allemaal de schoolse manier waarbij iemand de uitleg geeft en de rest moet opletten. Maar dat is lang niet hoe iedereen het beste leert. Variatie is nodig om iemand iets bij te leren."

Levenslang leren

“Ik geef al meer dan 20 jaar les voor Mensura, maar zelf bijleren is altijd nuttig. Zo volgde ik een tijdje geleden de opleiding ‘Train the trainer’ bij Mensura. Tijdens die opleiding kwam de leermethode van Kolb aan bod. Dat deed me inzien dat ik wat aanpassingen zou kunnen maken aan mijn eigen materiaal, zodat het voor alle deelnemers interessant wordt. Want niet iedereen leert op dezelfde manier, en dus variatie in onze opleidingen kan wel eens dé sleutel zijn om het voor iedereen interessant te maken.”

De 4 leerstijlen van Kolb

David Kolb is een Amerikaanse leerpsycholoog en pedagoog. In zijn leercyclus definieert hij 4 leerstijlen: van abstract naar concreet en van actief naar reflectief. De vier profielen die hij daaraan koppelt zijn denkers, dromers, doeners en beslissers.

“We kennen allemaal de schoolse manier waarbij iemand de uitleg geeft en de rest moet opletten. Maar dat is lang niet hoe iedereen het beste leert. Variatie is nodig om iemand iets bij te leren.”

De handen uit de mouwen

“Ik ben met de info van Kolb dan ook aan de slag gegaan, en heb getracht om dit in te voeren in de lessen van de opleiding Preventieadviseur niveau 3 :

  • Meer tijd om praktijkervaringen te delen en zelf veel voorbeelden geven.
  • Relevante filmpjes tonen die we daarna bespreken.
  • Veel vragen stellen om de deelnemers zelf te doen nadenken.

Ook de oefeningen laat ik variëren: sommige werken deelnemers alleen uit, soms in duo, andere worden in groep gemaakt. Dat is soms met voorbereiding (bedenktijd), of net zonder uitleg vooraf.

Bij het thema ongevallen doen we ook twee rollenspellen. Eentje waar ik de rol van werkgever speel, en deelnemers als preventieadviseur allerlei mogelijke preventiemaatregelen voorleggen. Het andere is een ongevallenonderzoek, met getuigen en onderzoekers. Daar leer je erg veel van bij, want de praktijk is toch niet hetzelfde als de theorie.”

“Met Kolb in het achterhoofd denk ik dat er al ruime variatie in de opleiding zit. Binnenkort zetten we ook meer in op “blended” learning met een virtual reality-bril. Ook daar zal ik proberen om de verschillende leerstijlen hierop toe te passen.”

Tip: Met onze filter bij het opleidingsaanbod kan je zelf je gewenste leervormen aanvinken.