Nieuwe Codex Welzijn op het Werk: de to do’s voor uw onderneming
Op 12 juni 2017 trad de vernieuwde Codex over het Welzijn op het Werk in werking. De grootste aanpassing: zijn grondig hervormde structuur. Niet enkel preventieadviseurs moeten nu aan de slag. Ook voor zaakvoerders of hr-medewerkers ligt er mogelijk wat werk op de plank.
Pas uw hr-documenten aan
Verwijzen uw arbeidsreglement of policies naar de welzijnswetgeving? Dan doet u er goed aan om bij een volgende update de referenties aan te passen aan de nieuwe nummering en indeling van de Codex. U hebt daarvoor tijd tot 12 juni 2019. Bij nieuwe documenten gebruikt u voortaan het best meteen de correcte verwijzingen.
De vernieuwde Codex kunt u, samen met de bijbehorende overzichtstabel, raadplegen via de website van de FOD WASO. Ook toelichtingen en eventuele updates vindt u daar terug.
Informeer alle stakeholders rond welzijn
Breng alle stakeholders rond welzijn in uw onderneming op de hoogte van de publicatie van de nieuwe Codex: uw interne dienst, preventieadviseurs, CPBW (of vakbondsafvaardiging) enzovoort.
Meer weten?
Voor meer informatie over de nieuwe structuur en andere aanpassingen van de codex, lees ook: ‘De vernieuwde Codex over het Welzijn op het Werk komt eraan’