Fondsen voor arbeidsongevallen en beroepsziekten fusioneren tot Fedris

20-09-16

O​p 1 januari 2017 smelten het Fonds voor arbeidsongevallen en het Fonds voor de beroepsziekten samen. De eengemaakte dienst krijgt de naam Federaal agentschap voor beroepsrisico's, afgekort Fedris, en neemt de opdrachten van beide fondsen over.

De fusie kadert in de ambitie van de federale overheid om de overheidsdiensten efficiënter te laten werken.

Fedris zal worden beheerd door drie beheerscomités:

  • het algemeen beheerscomité;
  • het beheerscomité voor de arbeidsongevallen;
  • het beheerscomité voor de beroepsziekten.

Elke beheerscomité blijft bevoegd voor de eigen opdrachten. Die opdrachten blijven ook dezelfde.  Het algemeen beheerscomité wordt verantwoordelijk voor de bevoegdheden die niet uitdrukkelijk zijn toegewezen aan één van de aparte beheerscomités.

Belangrijkste opdrachten op het vlak van arbeidsongevallen:

  • schadeloosstellen van arbeidsongevallen van zeelieden;
  • terugbetalen van uitgaven veroorzaakt door terrorisme;
  • schadeloosstellen van arbeidsongevallen van niet-zeelieden, wanneer de werkgever daarvoor niet verzekerd is;
  • rente uitkeren aan zeelieden die het slachtoffer waren van een arbeidsongeval, of aan hun rechthebbenden;
  • sociale bijstand verlenen aan getroffenen of hun rechthebbenden;
  • een federaal preventiebeleid rond arbeidsongevallen organiseren;
  • een centrale gegevensbank bijhouden van arbeidsongevallen en hun regeling.

Belangrijkste opdrachten op het vlak van beroepsziekten:

  • beroepsziekten voorkomen;
  • medische onderzoeken en expertise uitvoeren bij werknemers die door een beroepsziekte zijn getroffen, met het oog op de schadeloosstelling door andere instellingen;
  • schadevergoeding wegens beroepsziekte uitkeren;
  • bijdragen in de kosten voor het gezondheidstoezicht op de jongeren die alternerend op school en werkvloer een opleiding volgen;
  • op verzoek van de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer of het Comité: advies verstrekken in verband met de blootstelling aan beroepsziekterisico's op de werkplaatsen of arbeidsposten;
  • bijdragen in de kosten voor het gezondheidstoezicht op de stagiairs.

Nieuwe contactgegevens vanaf 1 januari 2017

Meer informatie nodig? Wij helpen u graag!

+32 2 549 71 00Mail ons