Zet een punt achter roken. Ook op het werk
Op 31 mei is het Wereld Anti-Tabaksdag, een jaarlijks evenement van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Die is bezorgd om de 6 miljoen mensen die jaarlijks overlijden aan de gevolgen van roken. Ook werkgevers hebben er voordeel aan dat hun werknemers stoppen met roken. Meer nog, door rookstopbegeleiding aan te bieden kunnen ze er zelfs toe bijdragen.
Neutrale reclame?
De Wereld Anti-Tabaksdag heeft dit jaar als thema ‘neutrale reclame’. Door misleidende reclame wordt tabak als product aantrekkelijker en wordt de consument verleid.
Daarom wil de Wereldgezondheidsorganisatie erop aandringen dat reclame voor tabak een neutrale boodschap brengt.
Hoe dit praktisch aanpakken?
Neutrale reclame kan door:
- Beperking van misleidende verpakkingen.
- De consument te waarschuwen inzake gezondheidsrisico’s.
- Gewone lettertypes te gebruiken.
- Geen opvallende logo’s aan te wenden.
- Geen schreeuwerige kleuren maar standaardkleuren te gebruiken.
Objectieven van de campagne van 2016
- Het belang onderstrepen van neutrale reclame in het kader van een multidisciplinaire aanpak inzake tabaksbestrijding.
- Het vergemakkelijken van de uitwerking van een neutrale reclamepolitiek voor de verschillende Europese lidstaten door het verstrekken van overtuigende en instructieve informatie.
- Het aanmoedigen van de lidstaten om neutrale etikettering te gebruiken en bepaalde beperkingen inzake reclame op te leggen.
- De lidstaten ondersteunen opdat de tabaksindustrie de reclame niet zou beïnvloeden en politieke beslissingen niet zou boycotten.