Q&A – Gelden de rij- en rusttijden voor alle professionele bestuurders?
Voor werknemers die rijden met een vrachtwagen zijn er strikte voorschriften omtrent rij- en rusttijden. Maar wat met werknemers die ook vaak of lang moeten rijden voor hun functie, maar dan niet met een vrachtwagen? Vallen zij ook onder de bepalingen van rij- en rusttijden?
Het korte antwoord
Enkel vrachtwagenbestuurders moeten verplicht de voorschriften naleven. Je mag als andere bestuurder die regels volgen, maar je moet niet. Wel moet er een risicoanalyse voor de functie opgesteld worden waarin rekening gehouden wordt met de mogelijke, specifieke risico’s.
Niet alle werknemers die voor hun functie regelmatig lang moeten rondrijden, doen dat met een vrachtwagen. Zo zijn bijvoorbeeld ook salesvertegenwoordigers, telecomtechnici, installateurs of pakjesbezorgers vaak onderweg. Gelden er voor hen ook voorschriften rond regelmatig pauzeren?
De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en vervoer legt enkele strikte voorschriften op voor vrachtwagenbestuurders rond rij- en rusttijden. Dat is énkel voor wie met een vrachtwagen rijdt. Je bent dus als werkgever niet verplicht deze voorschriften te volgen wanneer je werknemers met een ander voertuig op de baan moeten voor hun werk. Toch kan je niet zomaar de mogelijke risico’s negeren.
Voor deze werknemers geldt namelijk de Codex over het welzijn op het werk, waaruit blijkt dat er voor bepaalde functies een risicoanalyse nodig is.
Art. III.1-60.- Wanneer uit de risicoanalyse blijkt dat het voor bepaalde functies noodzakelijk is dat de werknemers rustpauzes nemen of wanneer dit blijkt uit de toepassing van specifieke bepalingen van de codex stelt de werkgever een rustlokaal te hunner beschikking.
Lees hier alvast de veelgestelde vragen rond het opstellen van een risicoanalyse.
Wanneer je de functiespecifieke risicoanalyse opstelt, kan je wel rekening houden met de regels voor vrachtwagenbestuurders:
- De rijperiode van één persoon mag niet meer dan vier en een half uur bedragen. Daarna moet de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste 45 minuten nemen.
! De reactietijd van een bestuurder zou gemiddeld 50% trager zijn na vier uur continu rijden. (Bron: Veilig verkeer) - Tijdens de rijonderbrekingen mag de bestuurder niet rijden of andere beroepstaken verrichten. Deze periode is alleen bedoeld om uit te rusten.
- De aaneengesloten onderbreking kan ook worden vervangen door een pauze van ten minste 15 minuten, gevolgd door een pauze van ten minste 30 minuten. De twee pauzes moeten zodanig worden afgewisseld dat na een rijtijd van 4,5 uur een pauze van ten minste 45 minuten wordt genomen.
Geef ook extra aandacht aan bewustwording rond slaperigheid achter het stuur. Ondanks dat een groot risico vormt in het verkeer, zijn er geen regels of wetgeving hierrond. Toch kan je enkele tips meegeven aan je bestuurders:
- Pauzeer elke 2 uur een kwartier.
- Hou het koel in de auto, warmte maakt je slaperig.
- Wissel, indien mogelijk, van bestuurder.
- Zet je tijdig aan de kant voor een powernap van 15 à 20 minuten.
- Laat je niet opjagen door een aankomstuur: veiligheid is belangrijker dan stiptheid.
- Ook ergonomie achter het stuur is belangrijk. Deel onze video rond beweegtips achter het stuur.
Afleiding door gsm-gebruik zwaar bestraft
Ook afleiding is een boosdoener, zeker door gsm-gebruik. Hiervoor zijn wel regels vastgelegd: volgens artikel 8.4 van de wegcode mag een bestuurder tijdens het rijden geen elektronisch apparaat met een beeldscherm gebruiken, vasthouden of hanteren, tenzij het in een houder bevestigd is. Wie zich hier niet aan houdt, begaat een derdergraadsovertreding en betaalt een boete van € 174 + administratieve kost. (Bron: Veilig Verkeer)
Hulp nodig bij het opstellen van een functiespecifieke risicoanalyse? We helpen je graag verder! Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op.