Q&A – Hoe deel ik als werkgever de contactgegevens van de psychosociaal preventieadviseur?
Werknemers die mentale problemen ondervinden, kunnen terecht bij de psychosociaal preventieadviseur. Daarom dient de werkgever de contactgegevens van die persoon te delen met alle werknemers. Hoe pak je dat correct en efficiënt aan?
In het kort
In het arbeidsreglement moet je de contactgegevens vermelden van de psychosociaal preventieadviseur of van de externe dienst waarbij de preventieadviseur werkt. Ook ben je als werkgever verplicht om diezelfde contactgegevens uit te hangen op een toegankelijke plaats.
Verder dien je in het arbeidsreglement duidelijk te beschrijven welke procedures een werknemer kan volgen om een beroep te doen op de diensten van de preventieadviseur.
Zo vinden werknemers hun weg naar de psychosociaal preventieadviseur
Bij mentale problemen moeten werknemers vlot hun weg kunnen vinden naar de psychosociaal preventieadviseur. De juiste contactgegevens delen, vormt daarbij een essentieel startpunt. Om een gesprek laagdrempelig te houden, is het ook belangrijk dat werknemers de rol van de preventieadviseur kennen.
We geven enkele concrete tips:
- Vermeld de contactgegevens van de externe preventiedienst in het arbeidsreglement, en hang de contactgegevens van de preventieadviseur uit op een toegankelijke en rustige plaats zoals in de hal, boven het kopieerapparaat of in de toiletruimtes. Zo kunnen werknemers de gegevens discreet noteren.
Tip: Vermeld je de contactgegevens van de preventieadviseur in het reglement? Voeg die dan toe als bijlage. Zo moet je niet het gehele document aanpassen, wanneer de preventieadviseur wijzigt.
- Neem de meest actuele contactgegevens van de preventieadviseur op in het identificatiedocument, dat werkgevers verplicht moeten opstellen.
Hier kun je alvast een handige template downloaden. - Integreer de contactgegevens van de preventieadviseur zoveel mogelijk in de bestaande communicatiekanalen. Zo kun je zijn of haar gegevens delen via intranet, de preventieadviseur voorstellen via de interne nieuwsbrief en nieuwe werknemers tijdens het onthaalbeleid informeren over de rol van de preventieadviseur.
- Hang posters op die toelichten waarvoor werknemers terechtkunnen bij de preventieadviseur, en hoe ze het best contact opnemen. Enkele handige voorbeelden vind je op onze digitale klantenzone.
- Organiseer infosessies waarin de preventieadviseur zich voorstelt en uitlegt hoe hij of zij werknemers met psychosociale problemen op het werk kan helpen.
Wat met de preventieadviseur-arbeidsarts?
Het is niet verplicht om de contactgegevens van de preventieadviseur-arbeidsarts te vermelden in het arbeidsreglement. Wel dien je een contactfiche uit te hangen met zijn of haar gegevens.
Maak kennis met SEED-connect
Op het SEED-connect-platform vind je de meest actuele contactgegevens van je psychosociaal preventieadviseur en preventieadviseur-arbeidsarts. Ook via mijngezondheid.be kun je die gegevens terugvinden.