Dit is een opleiding in samenwerking met onze partner The Tipping Point.
Lees meer over onze partner The Tipping Point >
Waarom?
Feedback geven en ontvangen is de basis voor elke goede samenwerking. Het vormt de essentie van een gezonde organisatiecultuur waarin iedereen kan groeien.
Toch pakken we feedback nog te vaak verkeerd aan. We geven te weinig feedback, te laat, of op een aanvallende manier. En dat is niet zonder risico’s.
In de complexe werkomgevingen van vandaag is feedback geven en ontvangen dus een onmisbare vaardigheid. Deze opleiding vertelt je alles wat je nodig hebt.
Wat leer je?
Je leert waarom het vaak moeilijk is om feedback te geven en te ontvangen. Je komt te weten wat je triggers zijn, zodat je professioneler met feedback zal omgaan. Daarnaast krijg je de juiste technieken om feedback te geven – ook in moeilijke situaties.
Maximum 12 deelnemers.
- Waarom is feedback geven en ontvangen zo moeilijk?
Het is de schuld van ons oerbrein. Dat is gericht op overleven en ziet feedback als een bedreiging. Het resultaat? Vluchten, vechten of verstarren!
- Mis de bocht niet
We hebben gelukkig ook een mensenbrein (neocortex). Dat stelt ons in staat om een bocht te maken en rationeel om te gaan met feedback. De voorwaarde? Je bewust zijn van je eigen emotionele triggers.
- De regels van de kunst
Je leert technieken om op een goede manier feedback te geven, ook wanneer het moeilijk wordt. Binnenkort hebben de BUSC-, spiegel- en duikplanktechniek geen geheimen meer voor jou.
- Let’s do this!
Oefening baart kunst: met je eigen cases, in groep en met een simulatieacteur.
Verzuimgesprekken
Verzuim is een delicate kwestie. Een goed gesprek kan helpen om het onderwerp efficiënt aan te kaarten.
Om zulke conversaties beter te kunnen voeren, raden wij de opleidingen ‘Gesprekstechnieken voor een positief verzuimbeleid – theorie’ en ‘Gesprekstechnieken voor een positief verzuimbeleid – praktijk’ aan.
Dit is een opleiding van ons Interact-aanbod
Ga in gesprek met een expert, deel je ervaringen en leer van elkaar. Leren is een sociaal gebeuren. Je leert basiskennis toepassen in de praktijk, dat kan zowel online als klassikaal.
Resultaat?
Je kan concrete, proactieve gesprekstechnieken toepassen in een feedbackgesprek en omgaan met de reacties van de tegenpartij. Je weet waarom feedback zo moeilijk is, en wat jij hieraan kan doen om toch op een vlotte manier het gesprek te voeren.
Na deze training weet je:
- Waarom het vaak moeilijk is om feedback te geven en te ontvangen.
- Dat feedback zowel een rationeel als een emotioneel aspect heeft.
- Welk effect feedback kan hebben op een persoon.
- Wat je eigen emotionele triggers zijn en hoe je ze kan omzeilen.
- Welke gesprekstechnieken je kan toepassen op je eigen werksituatie.
- Hoe je best omgaat met iemands reactie op jouw feedback.
Voor wie?
Voor alle medewerkers en leidinggevenden.
Prijs
De prijs hangt af van de manier waarop je de opleiding volgt.
Visuals, templates en persoonlijk actieplan inbegrepen. De betrokken acteur is een halve dag beschikbaar.
Is je organisatie aangesloten bij Mensura Externe Dienst voor Preventie en Bescherming (EDPB), beschik je over preventie-eenheden en is je saldo toereikend, dan kan je hiermee betalen.
Subsidies en financieringsmogelijkheden
Dankzij onze erkenningen door overheidsdiensten en sectorfondsen voldoen we aan de voorwaarden voor tal van subsidies en financieringsmogelijkheden.
- Kmo-portefeuille. Gebruik deze erkenningsnummers in je aanvraag:
- leden van Mensura Externe Dienst voor Preventie en Bescherming: Mensura EDPB - DV.O105072
- niet-leden: Mensura CONSULT - DV.O101943
Veelgestelde vragen
Gaat het ook over feedback vragen?
Ja. Zowel feedback geven, ontvangen als vragen komen aan bod in deze opleiding. Feedback vragen aan je collega’s en/of leidinggevende heeft namelijk een meerwaarde. Als je proactief vraagt naar feedback, dan ben je beter voorbereid op wat er komt.
Kan je feedback ontvangen wel leren?
Zeker! In de opleiding staan we niet enkel stil bij de gesprekstechnieken, maar ook bij de vraag waarom het vaak moeilijk is of ‘pijn’ doet om feedback te ontvangen. Zo versterken we het leerproces.