Q&A – Wie wast de werkkledij: medewerkers of de werkgever?
Stel je werkkledij ter beschikking van je medewerkers, dan ben je als werkgever verantwoordelijk voor het onderhoud en de reiniging ervan. Je organisatie wast de kledij zelf of schakelt hiervoor een gespecialiseerde firma in.
Standaard situatie: de werkgever
Als medewerkers vuil kunnen worden tijdens hun job, dien je hen als werkgever te voorzien van werkkleding. Denk bijvoorbeeld aan verpleegkundigen, keukenpersoneel en arbeiders in de industrie. Daarbovenop behoren ook de herstelling, het onderhoud en de tijdige vervanging van de werkkledij tot de verantwoordelijkheid van de werkgever. Dat doe je ofwel in eigen organisatie of je besteedt die taak uit aan een professionele wasserij.
Ook als het werk niet bevuilend is, kun je er als werkgever voor kiezen om een beroepsuniform op te leggen. Dat gebeurt bijvoorbeeld vaak voor werknemers van de receptie. Daarbij gelden andere cao’s en regelgeving.
Uitzondering: de werknemer
Sinds 1 augustus 2023 is het toegestaan om in je cao op te nemen dat werknemers – op kosten van de werkgever – zelf zorg dienen te dragen voor de reiniging, de herstelling en het onderhoud van hun werkkledij. Je moet daarvoor wel aan enkele voorwaarden voldoen:
- De risicoanalyse toont aan dat het onderhoud van de werkkledij geen risico inhoudt voor de gezondheid van medewerkers en die van anderen.
- De preventieadviseur en het comité adviseren in het voordeel van persoonlijk onderhoud.
- De werknemers krijgen heldere instructies om de reiniging, de herstelling en het onderhoud van de werkkledij correct en veilig uit te voeren.
- Vanaf 1 juli 2024 gelden er strengere maatregelen bij overtredingen rond werkkleding, zoals het niet vergoeden van levering, onderhoud of reiniging. (Zie wet van 15 mei 2024 in Sociaal Strafwetboek)
3 vuistregels voor het wassen van werkkledij
- Bezorg de informatieve nota van de leverancier aan medewerkers van de wasdienst. Daarop staat helder uitgelegd hoe de werkkledij het best wordt onderhouden, zonder het materiaal aan te tasten. Kreeg je geen schriftelijke uitleg bij de levering, vraag er dan specifiek naar.
- Ongeacht wie de werkkledij wast (de organisatie, medewerkers of een gespecialiseerde firma), zijn enkel wasproducten die slijtage van de kleding beperken, aangewezen. Ze bevatten zo weinig mogelijk chemische stoffen (parfum, kleurstoffen,…). Die kunnen namelijk allergische reacties veroorzaken, zoals een jeukende uitslag en niesbuien. Behandel je de kledij met een ontsmettingsmiddel, dan moet dit product toegelaten zijn volgens het KB van 8 mei 2014.
- In bepaalde sectoren gelden specifieke maatregelen. Dat is bijvoorbeeld het geval in zorginstellingen. Daar mag nat of wak textiel ’s nachts nooit in een wasmachine blijven en is er bijzondere aandacht nodig voor werkkledij waar bloed op terechtgekomen is. Vraag bij je preventieadviseur naar de regels voor jouw organisatie.
Wanneer is werkkledij (g)een persoonlijk beschermingsmiddel?
Als werkkledij enkel dient om werknemers niet te bevuilen, beschouwt de wet het niet als persoonlijk beschermingsmiddel. Wijst een risicoanalyse uit dat werkkledij de medewerkers ook moet beschermen tegen gezondheidsrisico’s? Dan dient de werkkledij wel als persoonlijk beschermingsmiddel. De wet legt dan andere bepalingen op, die je terugvindt in Titel 2 van Boek IX in de Codex.
Geef hygiënerisico’s geen kans
Een vraag over het wassen van werkkledij? Neem contact met ons op via onderstaand formulier. Wij helpen je graag verder.