Noodnummer 112 krijgt keuzemenu
Vanaf 11 februari 2020 krijgt het noodnummer 112 een keuzemenu. Dat moet ervoor zorgen dat wie in nood is, vlotter bij de geschikte hulpdienst terechtkomt.
Het ene noodgeval is het andere niet. Voor een brand, verkeersongeval of medisch probleem, staan verschillende hulpdiensten in. Die hebben elk hun noodcentrales: via 112 bereik je de brandweer of een ambulance, via 101 de politie. Kiest iemand het verkeerde nummer, dan gaat kostbare – soms levensbelangrijke – tijd verloren met het doorschakelen naar de juiste noodcentrale. Het nieuwe keuzemenu maakt daar komaf mee.
Eén nummer onthouden
Vanaf februari hoef je slechts één nummer te onthouden: 112. Dat is overigens ook het Europese noodnummer. Bel je 112, dan krijg je deze keuze voorgeschoteld:
- voor ziekenwagen of brandweer: druk 1
- voor politie: druk 2
Het menu biedt twee grote voordelen: bellers komen sneller bij de juiste dienst terecht. Daarnaast blijven meer lijnen vrij omdat operatoren minder tijd spenderen aan manueel doorschakelen.
Iedereen geholpen
Geen zorgen: ook als je geen keuze maakt, staat een operator je te woord. En kies je verkeerd, dan word je alsnog manueel doorverbonden met de juiste dienst. In elk geval wordt iedereen die het noodnummer 112 belt, zo snel mogelijk geholpen.
De centrale van de politie – op nummer 101 – krijgt trouwens hetzelfde keuzemenu. Ook daar word je dus sowieso verder geholpen.
Let op: enkel voor dringende problemen
De noodnummers 112 en 101 zijn specifiek bestemd voor urgente situaties. Heb je een minder dringend probleem, neem dan contact op met de lokale brandweer, een arts of de lokale politie. Of bel een specifieke hulpdienst, zoals het antigifcentrum (070 245 245) of de zelfmoordlijn (1813).
Eerste hulp organiseren in je organisatie
Hang deze poster zichtbaar op de werkplek, zodat medewerkers snel het juiste nummer terugvinden bij noodgevallen.
Ontdek op onze blog wat je als werkgever nog meer kan doen om EHBO te organiseren in je bedrijf.