FAQ

Heb je een vraag? Bekijk hieronder de meest gestelde vragen. Vind je het antwoord niet? Neem dan contact op met jouw dossierbeheerder/SDC.

1. Waarom staan er op het verslag minder onderzochte dan te onderzoeken werknemers?

Mensura heeft getracht alle werknemers die in aanmerking komen voor een gezondheidstoezicht daadwerkelijk uit te nodigen. We stellen jammer genoeg vast dat er globaal genomen bij onze klanten een percentage afwezigheden zijn.  

Wanneer je Mensura verwittigd hebt dat de eerste afgesproken datum om één of andere reden niet mogelijk is, doen we ons best om een andere datum te vinden in functie van jullie en onze mogelijkheden. Mocht je geen uitnodigingen ontvangen hebben, dan zullen wij daarvoor uiteraard nog het nodige doen.

2. Wat zit er allemaal onder de rubriek ‘Adviezen’?

De adviezen zijn een opsomming van de verschillende informatieaanvragen die voor jouw onderneming zijn behandeld.

3. Hoe komt het dat in ‘deel 2. Risicobeheersing – adviezen’ een vermelding staat dat er advies m.b.t. psychosociale aspecten is gegeven, en in ‘deel 5. Psychosociale belasting’ hier niets van terug te vinden is?

Dit komt omdat het advies (= informatieaanvragen) los staat van het aantal psychosociale dossiers. De vraag om advies heeft niet noodzakelijk een verband met een psychosociaal dossier. Het kan ook over een 'algemene' vraag zijn, bv. hoe kan ik een psychosociale risicoanalyse opstellen, of een register voor derden, alcohol en drugsbeleid,...

Tevens worden enkel psychosociale dossiers opgenomen in het activiteitenverslag die de status 'afgesloten' hebben. Dus mocht er al een verband zijn, moet het psychosociaal dossier ook afgesloten zijn.

4. Kan ik meer informatie krijgen over de vermelde aantallen in de rubriek ‘Inlichtingen betreffende de preventie van de psychosociale belasting veroorzaakt door het werk’?

Vanwege de geheimhoudingsplicht zullen er geen namen vrijgegeven worden. Neem contact op met je preventieadviseur psychosociale aspecten om meer informatie te krijgen omtrent de te nemen maatregelen in kader van het psychosociaal welzijn van je medewerkers.

5. Kan iemand van Mensura mij helpen met het invullen van het jaarverslag/activiteitenverslag?

Ja, neem hiervoor contact op met jouw dossierbeheerder/SDC. Hiervoor zal een offerte van een halve dag opgemaakt worden zodat een preventieadviseur je helpt bij het opmaken van het jaarverslag.

6. Ik zie check-in tool staan bij ‘overige activiteiten risicobeheersing’, maar ik weet hier niets van?

Indien je nieuwe medewerkers in dienst hebt genomen in het afgelopen kalenderjaar, dan krijgen zij de mogelijkheid (via een mail die we versturen naar de werkgever) om een vragenlijst in te vullen. Op basis van deze vragenlijst krijgen de medewerkers een persoonlijk rapport, met info en tips.

7. Ik wens de activiteitenverslagen van de verbonden ondernemingen in één document. Kan ik dit downloaden via MyMensura?

Neen, dat kan (momenteel nog) niet. Je kan het document aanvragen bij je dossierbeheerder/SDC.

8. Waar kan ik het activiteitenverslag van vorige jaren terugvinden op MyMensura?

Activiteitenverslagen van voorgaande jaren kunnen aangevraagd worden bij je dossierbeheerder/SDC.

9. Hoe wordt het aantal verzoeken tot risicoanalyse van een specifieke arbeidssituatie berekend?

Het aantal verzoeken tot risicoanalyse van psychosociale risico's van een specifieke arbeidssituatie, zoals vermeld in rubriek V.2 van het activiteitenverslag, wordt geteld op basis van het aantal projecten waarbij de begindatum van het project valt in het jaar van het activiteitenverslag.