Privacy policy
Mensura Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk vzw met maatschappelijke zetel te Gaucheretstraat 88/90 1030 Brussel, met ondernemingsnummer 0410.664.742, ingeschreven in het rechtspersonenregister te Brussel, rechtsgeldig vertegenwoordigd door Gretel Schrijvers in de hoedanigheid van algemeen directeur
Hierna genoemd “de verwerkingsverantwoordelijke” (conform het advies van COPREV dd. 26/01/2018);
Verklaart het volgende
De verwerkingsverantwoordelijke erkent het belang betreffende de veilige verwerking van Persoonsgegevens. Door middel van deze Privacy Policy wil de verwerkingsverantwoordelijke inzicht bieden m.b.t. de verwerking van uw Persoonsgegevens.
Deze Privacy Policy werd opgesteld, met inachtneming van de Europese Verordening betreffende Gegevensbescherming (ofwel de “GDPR; General Data Protection Regulation”) dd. 27 april 2016. Deze Verordening werd omgezet in de Kaderwet dd. 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Eveneens werd de Europese e-privacy richtlijn, als lex specialis, in acht genomen voor de verwerking van Persoonsgegevens in het kader van direct marketing en cookies. (*op het moment dat deze Privacy Policy werd opgesteld, was dit nog een draft tekst)
Indien bovenstaande wetteksten inhoudelijk wijzigen, zal de verwerkingsverantwoordelijke deze Privacy Policy conform deze wijzigingen aanpassen. Onze klanten zullen van essentiële wijzigingen op de hoogte worden gesteld. Additionele wijzigingen worden niet gemeld aan de klant. Onze Policy is publiek consulteerbaar op onze website.
- Punt 1. Draagwijdte Privacy Policy
- Punt 2. Definities
- Punt 3. De verwerking van de Persoonsgegevens
- Punt 4. De verwerking van Persoonsgegevens in het kader van opleidingen
- Punt 6. Expliciete toestemming van de Betrokkene(n)
- Punt 7. De verwerking van Persoonsgegevens voor Marketingdoeleinden
- Punt 8. De anonieme groepsrapporteringen
- Punt 9. Het register van verwerkingsactiviteiten
- Punt 10. De passende technische en organisatorische maatregelen
- Punt 11. Derden
- Punt 12. Verwerkers
- Punt 13. Gegevensverwerking buiten een lidstaat van de EU
- Punt 14. Minimale verwerking van Persoonsgegevens
- Punt 15. De rechten van de betrokkenen:
- Punt 16. De overdraagbaarheid van de Persoonsgegevens indien de klant van Externe dienst wijzigt
- Punt 17. Wissen van de Persoonsgegevens bij einde van de Hoofdovereenkomst
- Punt 18. Opvragen persoonsgegevens door openbare overheidsdiensten
- Punt 19. Maatregelen indien er zich een inbreuk voordoet i.v.m. de Persoonsgegevens
- Punt 20. Overige bepalingen
- Punt 21. Meer informatie of ondersteuning nodig?
- Bijlage I. De categorieën van verwerkte Persoonsgegevens en de duurtijd van bewaring
- Bijlage II. De technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging
Punt 1. Draagwijdte Privacy Policy
Deze Privacy Policy, met zijn bijlagen, geldt als bijlage t.a.v. de Hoofdovereenkomst tussen verwerkingsverantwoordelijke en de klant. Deze Privacy Policy is van toepassing gedurende de looptijd van de Hoofdovereenkomst.
Indien er in de Hoofdovereenkomst afwijkende bepalingen betreffende de verwerking van Persoonsgegevens staan, zal deze Privacy Policy voorrang verkrijgen.
Afwijkingen aan deze Privacy Policy zijn enkel en alleen geldig, indien beide partijen hun schriftelijk akkoord hieromtrent hebben verleend.
Punt 2. Definities
Voor de toepassing van deze Privacy Policy zullen de volgende begrippen de volgende betekenis hebben conform de tekst van de GDPR.
“Betrokkene”: de geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon
“Gegevens over gezondheid”: persoonsgegevens die verband houden met de fysieke of mentale gezondheid van een natuurlijke persoon, waaronder gegevens over verleende gezondheidsdiensten waarmee informatie over zijn gezondheidstoestand wordt gegeven
“Gevoelige persoonsgegevens”: persoonsgegevens waaruit ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, of het lidmaatschap van een vakbond blijken, en verwerking van genetische gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, of gegevens over gezondheid, of gegevens met betrekking tot iemands seksueel gedrag of seksuele geaardheid
“Inbreuk in verband met persoonsgegevens”: een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens
“Persoonsgegevens”:alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (“de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van één of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon
“Pseudonimisering”: het verwerken van persoonsgegevens op zodanige wijze dat de persoonsgegevens niet meer aan een specifieke betrokkene kunnen worden gekoppeld zonder dat er aanvullende gegevens worden gebruikt, mits deze aanvullende gegevens apart worden bewaard en technische en organisatorische maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat de persoonsgegevens niet aan een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon worden gekoppeld
“Toestemming van de Betrokkene”: elke vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige wilsuiting waarmee de betrokkene door middel van een verklaring of een ondubbelzinnige actieve handeling hem betreffende verwerking van persoonsgegevens aanvaardt
“Verwerker”: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt
“Verwerking”:een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens
“Verwerkingsverantwoordelijke”: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat, alleen of samen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt
Punt 3. De verwerking van de Persoonsgegevens
De verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat uw Persoonsgegevens:
- 1. Verwerkt worden op een wijze die rechtmatig, behoorlijk en transparant is
- 2. Voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden worden verzameld
- 3. Toereikend zijn, ter zake dienend zijn en beperkt tot wat noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt
- 4. Juist zijn en zo nodig worden geactualiseerd
- 5. Worden bewaard in een vorm die het mogelijk maakt de betrokkenen niet langer te identificeren dan voor de doeleinden waarvoor de Persoonsgegevens worden verwerkt noodzakelijk is
- 6. Door het nemen van passende technische of organisatorische maatregelen; een passende beveiliging van de Persoonsgegevens wordt gewaarborgd, en dat de Persoonsgegevens onder meer beschermd zijn tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking en tegen onopzettelijk verlies, vernietiging of beschadiging
De Persoonsgegevens worden rechtmatig verwerkt door de verwerkingsverantwoordelijke, aangezien de verwerking gebaseerd is op een wettelijke grondslag. Artikel 6, 1, C van de GDPR meldt dat de Persoonsgegevens rechtmatig worden verwerkt indien “De verwerking noodzakelijk is om te voldoen aan een wettelijke verplichting die rust op de verwerkingsverantwoordelijke (in casu: de klant)”. In casu rust er op onze klanten de wettelijke verplichting om de nodige maatregelen te treffen in het kader van gezondheid en veiligheid op het werk. Deze wettelijke verplichtingen liggen vervat in de Codex Welzijn op het werk.
Bovenstaande Persoonsgegevens verwijzen naar o.a. naam, voornaam, adres, telefoon, geslacht, leeftijd, … Een overzicht kan worden teruggevonden in bijlage I van deze Policy.
Punt 4. De verwerking van Persoonsgegevens in het kader van opleidingen
Mensura kan de volgende Persoonsgegevens verwerken op basis van het gerechtvaardigd belang (zowel fysiek als via website):
- Indien de inschrijving niet door de deelnemer zelf gebeurt, wordt als Betrokkene in dit punt 4 verstaan: “zowel de persoon die de inschrijving gedaan heeft als de deelnemer aan de opleiding”
- De volgende Persoonsgegevens worden verwerkt:
- van de Betrokkene:
- Voornaam en familienaam
- Telefoonnummer / GSM-nummer
- Geboortedatum
- Functie
- Taal
- Handtekening
- Evaluatie lesgever
- Opmerkingen: (o.a. allergieën eten)
- Bedrijfsgegevens: bedrijfsnaam, vestigingsadres, facturatieadres, BTW nummer, klant bij Mensura, aansluitingsnummer, type bedrijf (A, B, C, D, E of M)
- Wijze van betaling
- van de Betrokkene:
We verzamelen deze Persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
- Het nakomen van onze administratieve verplichtingen zoals o.a. het aanrekenen van de diensten die aan de klant verleend zijn door Mensura of onze wettelijk verplichte boekhouding te voeren.
- Het aanleggen van dossiers i.v.m. de overdraagbaarheid en aantoonbaarheid van gegevens voor vb. accreditatie of certificatie.
- Het uitvoeren van en informeren over organisatorische en administratieve elementen met betrekking tot de opleidingen (o.a. certificering, verkrijgen van subsidies, wettelijke voorwaarden, bijhouden van aanwezigheden, evaluatie lesgever,...)
- Het up to date houden van de Betrokkene ivm wijzigingen aan de inhoud van de gevolgde cursus naar aanleiding van nieuwe wetgeving, richtlijnen, inzichten, evoluties, …
- Het informeren van de Betrokkene over aanbod Webinars/infosessies en opleidingen Mensura
- Het informeren van de Betrokkene over het feit dat de wettelijke periode om een opfrissingscursus te volgen, is verstreken
- Het updaten van cursusmateriaal of trainingen
- Het afleveren en beheren van een door Mensura verstrekt certificaat, indien van toepassing
Bovenstaande Persoonsgegevens worden intern bewaard voor een duur van 10 jaar die volgt op het einde van het jaar waarin de opleiding heeft plaats gehad.
Punt 5. De verwerking van de gevoelige persoonsgegevens
De gevoelige persoonsgegevens (meer expliciet: “Gegevens over gezondheid”) worden door de verwerkingsverantwoordelijke rechtmatig verwerkt op basis van artikel 9, b) en h) van de GDPR;
- b) de verwerking is noodzakelijk met het oog op de uitvoering van verplichtingen en de uitoefening van specifieke rechten van de verwerkingsverantwoordelijke (in casu: de klant) of de betrokkene op het gebied van het arbeidsrecht en het socialezekerheids- en socialebeschermingsrecht, voor zover zulks is toegestaan bij Unierecht of lidstatelijk recht of bij een collectieve overeenkomst op grond van lidstatelijk recht die passende waarborgen voor de grondrechten en de fundamentele belangen van de betrokkene biedt
De dienstverlening van de verwerkingsverantwoordelijke is hoofdzakelijk wettelijk bepaald, nl. in de Codex Welzijn op het werk. De klant is wettelijk verplicht om zich aan te sluiten bij een externe dienst.
- h) de verwerking is noodzakelijk voor doeleinden van preventieve of arbeidsgeneeskunde, voor de beoordeling van de arbeidsgeschiktheid van de werknemer, medische diagnosen, het verstrekken van gezondheidszorg of sociale diensten of behandelingen dan wel het beheren van gezondheidszorgstelsels en -diensten of sociale stelsels en diensten, op grond van Unierecht of lidstatelijk recht, of uit hoofde van een overeenkomst met een gezondheidswerker en behoudens de in lid 3 genoemde voorwaarden en waarborgen
De gevoelige persoonsgegevens die verwerkingsverantwoordelijke verwerkt, hebben betrekking op Gegevens over de gezondheid; m.a.w. het gewicht, het BMI, de arbeids(on)geschiktheid vermeld op het FGB (Formulier Gezondheidsbeoordeling) of het FRIB (Formulier Reintegratiebeoordeling), de medische gegevens, de psychologische gegevens, de letsels na een ernstig arbeidsongeval, de levensstijl van de betrokkene, ….
Een overzicht kan worden teruggevonden in bijlage I van deze Policy.
Punt 6. Expliciete toestemming van de Betrokkene(n)
In het kader van de dienstverleningen waar de Persoonsgegevens rechtstreeks bij de Betrokkene(n) worden opgevraagd, zal de verwerkingsverantwoordelijke (in casu: Mensura) hiertoe de Betrokkene(n) voorafgaand informeren over de volgende elementen –conform artikel 13 punt 1 GDPR:
- de identiteit en de contactgegevens van de verwerkingsverantwoordelijke
- de contactgegevens van de functionaris voor gegevensbescherming
- het doel en de rechtsgrond van de verwerking
- de ontvangers of de categorieën van ontvangers van de persoonsgegevens
- de wijze van uitoefening van de rechten van Betrokkene(n)
- het feit dat betrokkene zijn expliciete toestemming alsnog kan intrekken & de wijze waarop dit kan
- het feit dat betrokkene het recht heeft om een klacht in te dienen bij de toezichthoudende autoriteit
- de termijn van bewaring van de Persoonsgegevens
- indien van toepassing, het bestaan van geautomatiseerde besluitvorming
Daar waar verwerkingsverantwoordelijke diensten levert in het kader van punt 3 en 4, dient de klant bovenstaande informatie aan de Betrokkene(n) mee te delen. Hiervoor kan de klant deze Privacy Policy gebruiken.
Punt 7. De verwerking van Persoonsgegevens voor Marketingdoeleinden
Wat betreft de verwerking van Persoonsgegevens voor Marketingdoeleinden, kan verwerkingsverantwoordelijke (in casu: Mensura) terugvallen op een wettelijke grondslag (overweging 47 GDPR). Er wordt telkens een mogelijkheid tot opt-out voorzien.
Promoties en informatie met betrekking tot de producten en diensten die Mensura levert, worden gezien als direct marketing doeleinden. De Persoonsgegevens van de klant (contactgegevens) worden verwerkt, voor Marketingdoeleinden, zodat Mensura de klant op de hoogte kan houden van onze producten en diensten.
Er worden persoonsgegevens verwerkt, voor Marketingdoeleinden, van de werknemers en dus betrokkenen (in de zin van punt 4 van deze Privacy Policy) van de klant van Verwerkingsverantwoordelijke. We benadrukken hierbij ook de rechten van de betrokkenen (cfr. punt 15 van deze Privacy Policy) en meer specifiek art. 21 GDPR, het recht van bezwaar dat te allen tijde uitgeoefend kan worden.
Punt 8. De anonieme groepsrapporteringen
Verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat groepsrapporteringen anoniem gebeuren aangezien persoonsgegevens pas worden meegedeeld vanaf een dataset van 10.
De resultaten van het medisch onderzoek maken bijvoorbeeld deel uit van de risicoanalyse. Deze resultaten worden in de vorm van anonieme groepsresultaten gerapporteerd.
Punt 9. Het register van verwerkingsactiviteiten
De verwerkingsverantwoordelijke heeft een register van verwerkingsactiviteiten opgesteld, waar de volgende elementen gedetailleerd in worden omschreven per dienstverlening:
- 1. Welke categorieën van Persoonsgegevens worden verwerkt?
- 2. Wie kan deze Persoonsgegevens ontvangen (intern/extern)?
- 3. Hoe lang worden de Persoonsgegevens bewaard?
- 4. Hoe worden de Persoonsgegevens beveiligd?
- 5. Worden de Persoonsgegevens buiten België verwerkt?
- 6. Wie heeft toegang tot de Persoonsgegevens (intern/extern)?
- 7. De verwerkingsdoeleinden
Heeft u vragen die binnen dit kader vallen en niet verduidelijkt worden in deze Policy, vragen wij u contact op te nemen met de personen in punt 20 vermeld.
Punt 10. De passende technische en organisatorische maatregelen
Rekening houdend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang, de context en de verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico’s voor de rechten en vrijheden van personen, neemt de verwerkingsverantwoordelijke passende technische en organisatorische maatregelen opdat de Persoonsgegevens veilig verwerkt worden. In bijlage II van deze Policy kan u een oplijsting van deze maatregelen vinden.
De verwerkingsverantwoordelijke garandeert conform artikel 32 van de GDPR de nodige maatregelen te nemen, die onder andere betrekking hebben op:
- A - de pseudonimisering en versleuteling van persoonsgegevens;
- B - het vermogen om op permanente basis de vertrouwelijkheid, integriteit, beschikbaarheid en veerkracht van de verwerkingssystemen en diensten te garanderen;
- C - het vermogen om bij een fysiek of technisch incident de beschikbaarheid van en de toegang tot de persoonsgegevens tijdig te herstellen;
- D - een procedure voor het op gezette tijdstippen testen, beoordelen en evalueren van de doeltreffendheid van de technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de verwerking.
De verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat zijn medewerkers, die toegang hebben tot de Persoonsgegevens, beperkt worden tot diegenen die betrokken zijn met de uitoefening van de dienstverlening. Tevens zijn deze medewerkers contractueel gebonden aan een confidentialiteitsverplichting.
Punt 11. Derden
Derden die eventueel toegang kunnen hebben tot de Persoonsgegevens, worden eveneens beperkt tot diegenen die betrokken zijn met de uitoefening van de dienstverlening. Een lijst van derden kan door de klant opgevraagd worden.
Punt 12. Verwerkers
Wanneer de verwerkingsverantwoordelijke een verwerker in dienst neemt om voor rekening van de verwerkingsverantwoordelijke specifieke verwerkingsactiviteiten te verrichten, worden aan deze verwerkers dezelfde verplichtingen betreffende gegevensbescherming opgelegd als die welke uit deze overeenkomst voortvloeien, in het bijzonder o.a. de verplichting om passende technische en organisatorische maatregelen te nemen t.a.v. de verwerking van de Persoonsgegevens. Hiertoe hebben de verwerkers een verwerkingsovereenkomst conform artikel 28 punt 3 GDPR ondertekend. Een lijst van verwerkers kan door de klant opgevraagd worden.
De verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat de aangeduide verwerkers louter en alleen de Persoonsgegevens verwerken op basis van uitgeschreven richtlijnen door de verwerkingsverantwoordelijke. Wanneer de aangestelde verwerker een subverwerker aanduidt, zal de verwerker in beginsel aansprakelijk blijven t.a.v. deze subverwerker.
Punt 13. Gegevensverwerking buiten een lidstaat van de EU
De verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat de Persoonsgegevens niet buiten een lidstaat van de EU worden verwerkt. De Persoonsgegevens worden enkel en alleen in België verwerkt.
Punt 14. Minimale verwerking van Persoonsgegevens
De dienstverlening van de verwerkingsverantwoordelijke is hoofdzakelijk wettelijk bepaald, nl. in de Codex Welzijn op het werk. De verwerkingsverantwoordelijke zal enkel die Persoonsgegevens verwerken, die minimaal noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de aangevraagde dienstverlening. Een overzicht kan worden teruggevonden in bijlage I van deze Policy.
De verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat de Persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk worden bewaard, voor de uitvoering van de aangevraagde dienstverlening. De verwerkingsverantwoordelijke is gebonden aan wettelijke bewaartermijnen. Een overzicht kan worden teruggevonden in bijlage I van deze Policy.
Punt 15. De rechten van de betrokkenen:
15.1. Algemeen
In het kader van de GDPR hebben de betrokkenen de volgende rechten t.a.v. hun Persoonsgegevens:
- 1. Recht van inzage
- 2. Recht op rectificatie van onjuiste Persoonsgegevens
- 3. Recht op gegevenswissing (“Recht op vergetelheid”)
Het recht op gegevenswissing zal in de meeste gevallen niet uitgevoerd worden, aangezien de verwerkingsverantwoordelijke zijn verwerking baseert op een wettelijke grondslag.
- 1. Recht op beperking van de verwerking
- 2. Recht op overdraagbaarheid van gegevens
- 3. Recht van bezwaar
Het recht van bezwaar zal in de meeste gevallen niet uitgevoerd worden, aangezien verwerkingsverantwoordelijke zijn verwerking baseert op een wettelijke grondslag.
De verwerkingsverantwoordelijke garandeert binnen 1 maand, na ontvangst van het verzoek, de aanvraag te beantwoorden. Dit conform de verplichtingen in artikel 12 punt 3 van de GDPR. Afhankelijk van de complexiteit van de verzoeken en van het aantal verzoeken kan die termijn indien nodig met nog eens twee maanden worden verlengd. De verwerkingsverantwoordelijke stelt de betrokkene binnen één maand na ontvangst van het verzoek in kennis van een dergelijke verlenging.
In punt 15.2. en 15.3. kunnen de interne procedures van verwerkingsverantwoordelijke gevonden worden, opdat de betrokkenen hun rechten correct kunnen uitoefenen. De klant dient de Betrokkenen van deze interne procedures van verwerkingsverantwoordelijke –in een beknopte, transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm en in duidelijke en eenvoudige taal- te informeren. Indien de Betrokkenen een recht willen uitoefenen dat niet valt onder punt 15.2. of 15.3. kan het verzoek verstuurd worden naar privacy@mensura.be.
15.2. De rechten van betrokkene in het kader van het medisch toezicht
Wat betreft het uitoefenen van één van de rechten t.a.v. zijn/haar medisch dossier dient de betrokkene de volgende interne procedure bij de verwerkingsverantwoordelijke te respecteren:
- per aangetekend schrijven het verzoek indienen; gericht aan Dr. An De Roeck, directeur afdeling medisch toezicht, Italiëlei 2 te 2000 Antwerpen.
- + een kopij van de identiteitskaart
Inzage in de medische dossiers wordt niet rechtstreeks aan de werknemer gegeven, maar wel aan zijn/haar behandelende arts. Dit conform het advies van de Orde der Artsen dd. 07/09/1996.
15.3. De rechten van betrokkene in het kader van psychosociale dossiers
Wat betreft het uitoefenen van één van de rechten t.a.v. zijn/haar psychosociale dossier dient de betrokkene de volgende interne procedure bij de verwerkingsverantwoordelijke te respecteren:
- per aangetekend schrijven het verzoek indienen; gericht aan de betrokken preventieadviseur-psychosociale aspecten
- + een kopij van de identiteitskaart
15.4. Klacht indienen bij de Belgische toezichthoudende Privacy-autoriteit (= “de Gegevensbeschermingsautoriteit”)
De betrokkene heeft conform artikel 77 van de GDPR het recht om rechtstreeks een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit, indien hij/zij meent dat hun Persoonsgegevens niet conform de GDPR beveiligd en/of verwerkt worden door de verwerkingsverantwoordelijke.
Punt 16. De overdraagbaarheid van de Persoonsgegevens indien de klant van Externe dienst wijzigt
16.1. Overdracht Persoonsgegevens Afdeling Medisch Toezicht
De overdracht van de gezondheidsdossiers is geregeld in de Codex Welzijn op het Werk, Boek I, Titel 4, Afdeling 4.
Het gezondheidsdossier bestaat uit vier verschillende delen:
- a) de sociaal-administratieve gegevens betreffende de identificatie van de werknemer en zijn werkgever
- b) de beroepsanamnese en de objectieve medische persoonsgegevens, die zijn vastgesteld aan de hand van de verplichte handelingen verricht tijdens de preventieve medische onderzoeken. Deze persoonsgegevens houden verband met de werkpost of de activiteit van de werknemer
- c) de specifieke gegevens van persoonlijke aard vastgesteld door de arbeidsarts tijdens de preventieve medische onderzoeken en die aan laatstgenoemde arts zijn voorbehouden
- d) de blootstellinggegevens van elke werknemer die is tewerkgesteld op een werkpost of aan een activiteit waarbij hij blootstaat aan biologische, fysische of chemische agentia.
Het gezondheidsdossier bevat geen informatie over de medewerking aan programma’s inzake volksgezondheid die geen verband houden met het beroep.
De overdracht van de medische gegevens gebeurt onder de verantwoordelijkheid van de arts die de leiding heeft over het departement of de afdeling belast met het medisch toezicht (directeur medisch toezicht).
Voor overdracht van de medische dossiers dient de directeur medisch toezicht van de nieuwe externe dienst een schrijven te richten aan de directeur medisch toezicht van de verwerkingsverantwoordelijke, met de vraag voor gegevensoverdracht. Pas na ontvangst van de aanvraag worden de opgevraagde dossiers effectief overgedragen.
16.2. Overdracht Persoonsgegevens Afdeling Psycho
De overdracht van deze persoonsgegevens wordt geregeld in artikel 34 van de Codex Welzijn op het werk, boek I Titel 3 Preventie van psychosociale risico’s op het werk.
Wanneer de klant verandert van externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, wordt de overdracht van het individueel dossier als volgt geregeld:
1° Wanneer het verzoek tot formele psychosociale interventie in behandeling is op het moment van de verandering:
- a) de preventieadviseur psychosociale aspecten brengt de verzoeker en de andere rechtstreeks betrokken persoon zo snel mogelijk op de hoogte van het feit dat de externe dienst waarvoor hij zijn opdrachten vervult niet meer bevoegd zal zijn voor de behandeling van het verzoek;
- b) de klant deelt aan de preventieadviseur psychosociale aspecten bij wie het verzoek werd ingediend, op zijn verzoek, de coördinaten mee van de nieuwe externe dienst;
- c) de preventieadviseur psychosociale aspecten bij wie het verzoek werd ingediend, bezorgt het individueel dossier aan de preventieadviseur psychosociale aspecten van de nieuwe externe dienst;
- d) de preventieadviseur psychosociale aspecten van de nieuwe externe dienst brengt de verzoeker en de andere rechtstreeks betrokken persoon op de hoogte van het feit dat hij de behandeling van het verzoek overneemt.
2° Wanneer de behandeling van het verzoek tot formele psychosociale interventie afgesloten is op het moment van de verandering van externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, kan de preventieadviseur psychosociale aspecten van de nieuwe externe dienst, wanneer dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van zijn opdrachten, een kopie bekomen van het individueel dossier van de preventieadviseur psychosociale aspecten bij wie het verzoek werd ingediend.
De overdracht van het individueel dossier gebeurt onder voorwaarden die het beroepsgeheim waarborgen.
Punt 17. Wissen van de Persoonsgegevens bij einde van de Hoofdovereenkomst
Verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat binnen de maand na het einde van de Hoofdovereenkomst de verwerkte Persoonsgegevens worden gewist of overgedragen op vraag van de klant, tenzij een wettelijke bepaling de verwerkingsverantwoordelijke toelaat om de Persoonsgegevens voor een langere termijn te bewaren.
Op vraag van de klant levert de verwerkingsverantwoordelijke hiervan de nodige bewijsmiddelen.
Tevens worden de verwerkers en derden ingelicht door de verwerkingsverantwoordelijke over het wissen van de verkregen Persoonsgegevens, indien de Hoofdovereenkomst beëindigd is. Dit tenzij ook zij zich kunnen beroepen op een wettelijke bepaling waardoor de Persoonsgegevens langer bewaard mogen worden.
Punt 18. Opvragen persoonsgegevens door openbare overheidsdiensten
Verwerkingsverantwoordelijke brengt de klant binnen de 3 werkdagen op de hoogte ingeval hij:
- (a) met betrekking tot de verwerking van Persoonsgegevens van een overheidsinstantie een verzoek om informatie, een dagvaarding of een onderzoeks- of controleverzoek ontvangt, behalve wanneer verwerkingsverantwoordelijke anderszins rechtens niet bevoegd is tot een dergelijke verstrekking
- (b) voornemens is om Persoonsgegevens te verstrekken aan een overheidsinstantie
- (c) van een derde of een werknemer, klant of opdrachtnemer van de klant een verzoek ontvangt tot openbaarmaking van Persoonsgegevens van de klant of informatie met betrekking tot de verwerking van Persoonsgegevens van de klant
Verwerkingsverantwoordelijke geeft de klant 72 uren, vanaf de melding, de tijd om zijn bezwaren te uiten m.b.t. een dergelijke overdracht van Persoonsgegevens.
Punt 19. Maatregelen indien er zich een inbreuk voordoet i.v.m. de Persoonsgegevens
De verwerkingsverantwoordelijke heeft de verplichting om inbreuken m.b.t. de beveiliging van de Persoonsgegevens, binnen de 72 uren, te melden aan de bevoegde Belgische toezichthoudende autoriteit. Dit tenzij het niet waarschijnlijk is dat de inbreuk in verband met persoonsgegevens een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van de betrokkene(n).
De verwerkingsverantwoordelijke informeert de klant zonder onredelijke vertraging zodra hij kennis heeft genomen van een inbreuk in verband met persoonsgegevens. Er wordt overeengekomen dat de verwerkingsverantwoordelijke en de klant onderling binnen de 48 uren, na kennisname van de inbreuk bij de verwerkingsverantwoordelijke, elkaar contacteren en onderling afstemmen of de inbreuk wordt doorgegeven aan de bevoegde Belgische toezichthoudende autoriteit.
Indien de inbreuk in verband met persoonsgegevens waarschijnlijk een hoog risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen, wordt de inbreuk in verband met de persoonsgegevens onverwijld meegedeeld aan de betrokkene(n) conform artikel 34 van de GDPR.
Zowel de klant als de verwerkingsverantwoordelijke werken samen met de bevoegde Belgische toezichthoudende autoriteit om de nodige informatie te verschaffen en de gevolgen van de inbreuk te beperken.
Punt 20. Overige bepalingen
In geval van nietigheid van één of meer van de bepalingen uit deze Privacy Policy, blijven de overige bepalingen onverkort van kracht.
Op deze Privacy Policy is het Belgische recht van toepassing. Partijen zullen hun geschillen verband houdende met deze Privacy Policy uitsluitend voorleggen aan de rechtbanken te Brussel.
Punt 21. Meer informatie of ondersteuning nodig?
De verwerkingsverantwoordelijke garandeert de klant om de nodige, bijkomende ondersteuning en informatie aan te bieden zodat de verwerkingsverantwoordelijke de nakoming van haar verplichtingen, onder de GDPR, kan aantonen. Deze informatieverplichting strekt zich niet uit tot informatie die confidentieel is of omwille van wettelijke redenen niet meegedeeld kan worden aan de klant.
Tevens zal de verwerkingsverantwoordelijke de nodige samenwerking verlenen indien een audit in opdracht van de klant, of een door de klant gemachtigde controleur, wordt uitgevoerd bij de verwerkingsverantwoordelijke. De klant draagt de kosten van de aangestelde controleur en uitgevoerde audit. De audit zal zich altijd beperken tot de systemen van de verwerkingsverantwoordelijke die voor de verwerkingen worden gebruikt.
De Functionaris voor gegevensbescherming (ofwel de Data Protection Officer) en de Security Officer van de verwerkingsverantwoordelijke kunnen gecontacteerd worden op het volgende mailadres: privacy@mensura.be.
Bijlage I. De categorieën van verwerkte Persoonsgegevens en de duurtijd van bewaring
De categorieën van Persoonsgegevens die verwerkingsverantwoordelijke kan verwerken
- Persoonlijke identificatiegegevens (zoals o.a. voornaam, familienaam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, type rijbewijs indien van toepassing)
- Persoonlijke kenmerken (zoals o.a. leeftijd, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, burgerlijke staat, nationaliteit)
- Gegevens betreffende de gezondheid (zoals lichamelijke gezondheid en psychische gezondheid)
- Beroep en betrekking (zoals o.a. werkgever, titel en beschrijving van de functie, datum van aanwerving)
- Rijksregisternummer
- Raciale of etnische gegevens
- Beeldopnamen (foto)
- Andere categorie van gegevens (zoals bv. zeemansboeknummer indien van toepassing)
De duurtijd van bewaring
Medisch dossier = wettelijke bewaartermijnen (= 40 jaar)
Psychosociale dossiers = wettelijke bewaartermijn (= 20 jaar)
Bijlage II. De technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging
- Interne IT Policy goedgekeurd door directie (omvat wachtwoordbeleid, aanvaardbaar gebruik van bedrijfsmiddelen, Clean Desk en Clear Screen beleid, Softwarebeleid, internetbeleid, e-mail beleid, sociale media beleid, beleid van vertrouwelijkheid van gegevens, …)
- Data wordt enkel in België opgeslagen
- Onze systemen zijn redundant over 2 datacenters met TIER III+ classificatie. (DRP en BCP)
- Hosting provider is ISO27001 gecertifieerd.
- Firewalls op meerdere netwerklagen.
- Network Access Control, scheiding van netwerken enz…
- Data in transit wordt enkel geëncrypteerd toegestaan.
- Remote toegang van gebruikers enkel via VPN met Multi Factor authenticatie.
- Geverifieerde backup en restore procedures.
- Data in rest (backups) worden geëncrypteerd
- “Role based access” naar toepassingen.
- User Awareness trainingen worden georganiseerd.
- Antivirus/Antispam op meerdere lagen. (Firewall, Endpoints, Servers, mailsystemen…)
- SIEM voor security devices.
- Logging en rapportering.
- Regelmatige security testing.
- Mobile Device management
- Capacity Management
- Regelmatige updates van alle systemen en rapportering daarvan.
- Regelmatige Security meetings met onze hosting provider.
- Fysieke toegangsbeveiliging.
- Asset Management
- Netwerk en systeem monitoring.
- DDOS en IPS maatregelen.
- Data Loss Prevention implementatie in de nabije toekomst.
- Wijzigingsbeheer (Change Management)
- Gescheiden Test, Validatie en Productie-omgevingen.
- Regelmatige beoordeling van leveranciers
Integriteitsbeleid & -meldingen
Beveiligd klokkenluidersplatform
Integriteit is voor Mensura een van de hoekstenen van haar werking. Daarom heeft Mensura een intern klokkenluidersplatform opgezet dat zowel medewerkers als externen de mogelijkheid biedt om inbreuken op interne beleidslijnen en procedures, alsook op toepasselijke wet- en regelgeving, op een vertrouwelijke en doeltreffende manier te melden, waarbij de melder beschermd is tegen vergeldingsacties.
Merk je inbreuk op de regelgeving of fraude op, dan kan je dit melden via het beveiligd klokkenluidersplatform van Mensura dat beschikbaar is via https://mensura.whistlelink.com/.
Via dit kanaal kan je de melding zelfs anoniem indienen, indien je dat wenst. De meldingen worden behandeld door een externe partij, BDO, die tevens onze interne auditor is en worden vanuit Mensura opgevolgd door Kris Puelings. Meer informatie over hoe jouw melding behandeld zal worden vind je in het klokkenluidersbeleid. Bij vragen of opmerkingen kan je steeds contact opnemen via privacy@mensura.be.